اخباراخبار شهرسازی

آینده شهری پسا کرونا در حال وقوع است

آینده شهری پساکرونا در حال وقوع است

بسیاری از طراحان سراسر جهان پیش‌بینی کرده‌اند که بحران کرونا طراحی شهری را به طور قابل توجهی متحول می کند که البته بزرگترین تغییرات در این زمینه پیش از پایان این بیماری فراگیر در حال وقوع است.

به گزارش آرکاو به نقل از سرویس ترجمه ایمنا، بحران غم‌انگیز کرونا معماران سراسر جهان را به سمت تفکر برای طراحی‌های شهری بهتر برای مهار اتفاقاتی مشابه در آینده سوق داده است. برخی از این افراد بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و مخالف ایجاد تغییرات طولانی مدت و واپس‌گرایانه در مورد تراکم جمعیت هستند.

تصاویر دردناک فضاهای خالی شهری بیانگر این واقعیت است که فضاهای شهری به طور دائم تحت تاثیر حملات بیماری‌ها قرار گرفته است. برخی دیگر از معماران خوشبینانه بحران کرونا رو پیش‌بینی می‌کنند؛ از نظر این افراد همان‌طور که مردم پس از شیوع ویروس کرونا به سرعت توانسته‌اند سبک زندگی خود را با شرایط سازگار کنند و دولت‌ها میلیاردها دلار در اقتصاد ملت‌ها هزینه ‌کرده‌ است، چالش‌های ناشی از غلبه بر بحران کرونا نیز ممکن است در نهایت آینده شهری پایدارتر و منصفانه‌تری را برای بشر رقم بزند.

دلایل بسیاری وجود دارد که بهبود طراحی‌های شهری در بحران کرونا را توجیه می‌کند

دلایل بسیاری وجود دارد که بهبود طراحی‌های شهری در نتیجه وقوع بحران‌ها را توجیه می‌کند؛ به عنوان مثال در قرن نوزدهم بحرانی فراگیر اتفاق افتاد که باعث پیشرفت سیستم‌های آب و فاضلاب شد. شکی نیست که بحران کرونا اقتصاد و سلامت جمعیتی را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که همیشه بحران‌ها در نهایت، تداوم و پایداری بیشتر را برای شهرها به ارمغان آورده است.

ادامه مطلب
تاثیر کرونا بر مصرف انرژی هند

در صد سال گذشته دو بحران “رکود بزرگ” و “جنگ جهانی دوم” دو دهه از تاریخ را در بر گرفت اما ابعاد شهری جنبش مدرنیته، که تفکر شهری پس از جنگ را شکل ‌داد، بخش اعظم تاریخ آن زمان را از آن خود کرد. بحران‌های مالی سال‌های بین ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز باعث رکود بزرگ اقتصاد در سراسر جهان شد اما از تغییر کلی خط سیر فضاهای شهری عاجز ماند. به عنوان مثال، الگوهای شهرسازی در کلانشهر شنژن چین پیشرفت کرد و آسمان‌خراش‌ها در سراسر جهان رو به افزایش نهاد.

شبیه‌سازی‌های تاریخی کاری بس خطرناک و پیچیده است و ترکیب یک بحران بهداشت عمومی با یک رکود اقتصادی منجر به ضرورت گسترش این دو می‌شود. بدون شک ویروس کرونا نوآوری‌هایی شگفت‌انگیز در سیاست و فضا به وجود خواهد آورد اما تاریخ به عنوان یک راهنمای ناکامل، تغییر چشمگیری در فضای شهری را پیش‌بینی نمی‌کند.

 

توجیه‌های زیادی برای نبود تاثیر تاریخی در فضاهای شهری وجود دارد

توجیه‌های زیادی برای نبود تاثیر تاریخی در فضاهای شهری وجود دارد؛ سیاستمداران و افراد خلاقی که باعث شکل‌گیری یک محیط می‌شوند باید از تخصص کافی، نظم و روابط قابل اعتماد برخوردار باشند که البته همه این‌ها بسیار زمانبر است. نهادهایی که در نهایت فضاهای شهری را مدیریت می‌کنند به ندرت به تحول چشمگیر در آن‌ها فکر می‌کنند.

ادامه مطلب
دستور العمل اراضی نوسازی تهران تصویب شد

از سوی دیگر، بین فضاهای شهری و اقتصاد گسترده‌تر ارتباط نزدیکی وجود دارد؛ خواه شهرها برای جذب سرمایه‌گذاران یا تجار یا به وسیله این دو شکل گرفته باشد، سرمایه‌داری قادر به اتخاذ و طراحی اشکال جدیدی از فضا خواهد بود.

داستان تداوم برای کسانی که در انتظار تغییرات تاریخی شگفت‌انگیز شهری هستند، نتیجه بسیار نامطلوبی به دنبال خواهد داشت؛ مسیر بشر قبل از چالش‌های پیش‌بینی شده و غیره منتظره حاصل از ویروس کرونا، مسیری ناپایدار بود. حکایت شهری دو دهه آخر پیشرفت‌های زیادی، از سطح ملی تا جهانی، در بر داشته است که همانند مدرنیته قبل از جنگ جهانی ممکن است مدتی طولانی پس از ظهور اولیه آینده شهری ما را شکل دهد.

 بعد کرونا به سمت خانه‌سازی مقرون به صرفه گرایش پیدا کنند

انتظار می‌رود معماران پس از پایان بحران کرونا به سمت خانه‌سازی مقرون به صرفه گرایش پیدا کنند و با استفاده از مصالح و شیوه‌های جدیدی که در دو دهه اخیر شکل گرفته است، بدون توجه به تراکم جمعیتی، شهرهایی پایدارتر طراحی کنند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود رویکردهای منطقه‌ای و شهری نسبت به خانه‌سازی و حمل و نقل به حد اعلی خود برسد و نیاز بشر در این زمینه را برآورده کند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 30

مهم‌تر از همه این‌که صدای مردم در سراسر جهان شنیده خواهد شد و این در حالی اتفاق خواهد افتاد که تمام مردم دوش به دوش هم برای حل بحران‌هایی نظیر تغییرات آب و هوایی وارد عمل خواهند شد.

همه پش‌بینی‌های مذکور حالت احتمالی دارد و متاثر از شرایط قبل و بعد از کرونا، جهان کنونی را دستخوش تغییر خواهد کرد. با این حالی چیزی که عیان است این که بدون شک نوآوری اتفاق خواهد افتاد اما زمانی طولانی لازم است تا این تغییرات خود را در سطح شهری و جهانی نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + پانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا