آثار معماری ایرانامین فردوسیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپژمان طیبیقمکاربریکانسپتمجتمع مسکونیمراکز مسکونیمعماران

مجتمع مسکونی الغدیر قم | پژمان طیبی، امین فردوسی

مجتمع مسکونی الغدیر قم
معمار: پژمان طیبی ، امین فردوسی

موقعیت: ایران،قم
وضیعت: ساخته نشده
مساحت: ۱۰۰۰۰ مترمربع
کاربری: مجتمع مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۳
همکاران طراحی: امیر حسین فردوسی


مسکونی الغدیر قممسکونی الغدیر قم

درباره پروژه مجتمع مسکونی الغدیر قم

از آنجا که پروژه پیش رو با یک برنامه فیزیکی مشخص و بسیار محدود کننده ارائه شده بود بر آن شدیم تا دست کم در آغاز استراتژی کلی طراحی را کاملاٌ بر اعداد و ارقام و مسائل کارکردی متمرکز نماییم . بنابراین لکه گذاری احجام و فرم های مختلف جهت برآورد متراژ واحدها بر اساس میزان سطح اشغال و تراکم خواسته شده مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفت تا میان گزینه های مختلف ، گزینه ای که بهترین پاسخ به نورگیری ، اشراف واحدها به یکدیگر ، تناسبات و زیبایی حجمی را می داد انتخاب گردد. در عین حال تیم طراحی نیم نگاهی به روح والای معماری و امکان پیاده سازی ایده های خلاقانه نیز داشته اند تا جریان طراحی که بر اساس اعداد و ارقام برنامه فیزیکی آغاز شده است با ایده های نو و خلاقانه تکامل یابد.

انتخاب نهایی گروه طراحی

 خواسته یا ناخواسته میل به گزینه هایی یافت که بلوک های ساختمانی در منتهی الیه مرز شمال و جنوب زمین استقرار یافته اند. این شکل استقرار بگونه ای است که بیش ترین فاصله میان بلوک شمالی و جنوبی را ارائه داده و مسئله اشراف را به حداقل می رساند . همچنین فضای سبزی در میان دو توده اصلی شکل می گیرد که خود به مانند محله ای اختصاصی برای ساکنان مجتمع عمل می نماید.

ادامه مطلب
۱۷۰ هزار مسکن برای معلمان

کانسپت بنا

در واقع کل حجم از یک مکعب ساده تولد یافته است که در مراحل مختلفی که در دیاگرام های پروسه طراحی ارائه شده است در خطوط مختلف و در جندین مرحله شکافته شده تا نورگیری واحد ها را تامین نماید. در مرحله بعد پوسته محافظ این مکعب در زوایایی خاص به شکل باز، نیمه باز و بسته طراحی شد تا امکان تنظیم میزان تاثیرپذیری از شرایط اقلیمی (باد و تابش) را فراهم آورد. بنابراین جبهه شرقی و غربی بلوک های اصلی کاملا بسته طراحی شد تا مانع ورود باد مزاحم با گرد و غبار و همچنین تابش نامناسب خورشید گردد و تنها در قسمت های که امکان نورگیری از جبهه شمال و جنوب وجود نداشته است پنجره های با فرم های مناسب این اقلیم گنجانده شده است.

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 33922,33921,33920,33914,33923,33929,33928,33927,33926,33925,33924,33919,33918,33917,33916,33915″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا