بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانعبدالعزیز فرمانفرمائیانکاربریموزهموزه ها و نمایشگاهمیراث معماری ایرانی

موزه فرش ایران | عبدالعزیز فرمانفرمائیان

موزه فرش ایران
معمار:عبدالعزیز فرمانفرمائیان

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
مساحت : ۳۴۰۰ مترمربع 
کاربری : فرهنگی و موزه 
تاریخ ساخت :۱۳۴۰-۱۳۵۶
شرکت مشاور : عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاران


"<yoastmark

درباره پروژه موزه فرش ایران

موزهٔ فرش، یکی از موزه‌های استان تهران است. این موزه به دستور شهبانو فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیله وی گشوده شد.موزه فرش ایران یکی از برترین و شناخته شده ترین موزه های ایران است که در شهر تهران و در جایی به وسعت ۳۴۰۰ متر مربع قرار دارد.در این موزه می توان انواع قالی ها از قالی های دست بافت گرفته تا انواع گلیم را دید.
نمای بیرونی این موزه هم بسیار جالب و چشمگیر است و شبیه به یک دار قالی به نظر می رسد.

هدف موزه

موزه ی فرش ایران در واقع هدف نمایش انواع قالی های دست بافت ایرانی را دنبال می کند
و در آن می توان انواع نمونه های فرش ایرانی و محصولات دیگر مثل گلیم را دید.هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست

نمای موزه فرش 

آذین هایی که در نمای بیرونی موزه فرش ایران نصب شده اند هم بسیار چشمگیرند و شبیه به دار قالی هستند.

ادامه مطلب
دانشگاه هنر اصفهان | فرهاد احمدی

تالار های موزه فرش

این موزه ۲ تالار دارد که در بخش بالایی آن، نمایشگاه  های فصلی برگزار می شود و تالار همکف آن برای نمایش دائمی ۱۵۰ عدد قالی استفاده می شود.

کتابخانه موزه فرش 

در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.پژوهش در سوابق، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش، خاصه در ایران، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان، از اهداف موزه به‌شمار می آید.

ویژگی های موزه

موزه فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به‌شمار می آید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.همچنین در این نمایشگاه تابلوفرش‌های نفیس تبریزی، فرش تبریز به نمایش درمی آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
ویلا دیوار | دفتر معماری آو

کمی بیشتر از موزه فرش ایران

موزه فرش ایران قطعا از آن دست جاهایی است که تا خودتان نروید نمی توانید بعد زیبا شناسی آن را درک کنید،اگر بخواهیم در مورد این موزه بگوییم باید گفت که قالی هایی از دوران های مختلف از قرن نهم تا دوره ی معاصر در این موزه نگهداری می شود و یکی از بهترین جاهایی است که در آن می توان تاریخ و هنر را با هم در یک جا دید.در این موزه، نمونه هایی از شاهکارهای قالی ایران که تعداد آن ها به ۱۳۵ عدد می رسد از شهرهای مختلف ایران مثل کاشان، اصفهان، تبریز، کرمان، کردستان و خراسان می توان دید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا