بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانرضا دانشمیرکاترین اسپریدونفکاربریمراکز تجاریمعمارانمیراث معماری ایرانی

آوا سنتر | شرکت حرکت سیال

آوا سنتر
شرکت حرکت سیال
(کاترین اسپریدونف، رضا دانشمیر)

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت :  ساخته شده 
تاریخ : ۱۳۹۱-۱۳۹۶
تيم طراحی: بیژن وزیری، میلاد فرجی عبدالملکی، بهاره اعلائی، غزال گودرزنیا، امیرحسین دواتگر، الناز بادله، فریبا سالاری جوینی
مساحت زمين: ۲۵۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۳۱۰۰۰ مترمربع
کاربری : تجاری
سازه: سید رسول میرقادری
تاسیسات مکانیکی: حسن خواجه نوری
تاسیسات الکتریکی: سید رضا رفیعی طباطبایی
اجرا: گروه آباد سازان ایران
پيمانكار: گروه آباد سازان ایران
جوایز:
– کسب عنوان ساختمان تجاری سال،‌ مسابقه بین المللی معمار خاورمیانه، سال ۲۰۱۸
– تقدیر ویژه در بخش بناهای تجاری، مسابقه بین المللی معماری Architecture Master Prize، سال ۲۰۱۸
– فینالیست گروه تجاری،‌ مسابقه بین المللی معماری WAF، سال ۲۰۱۸
كارفرما: گروه آباد سازان ایران


آوا سنتر | شرکت حرکت سیال
آوا سنتر | شرکت حرکت سیال

درباره پروژه آوا سنتر 

معرفیآوا سنتر 

در پــی دو ســال ســعی و کوشــش مســتمر مهندســین و متخصصیــن بــا هــدف ایجــاد یکــی از خــاص ترین مجتمع هــای تخصصــی طــلا و جواهر (تجاری،رفاهی،فرهنگی) با نام مجتمع تجاری آوا سنتر بــرای اولیــن بــار در ایــران و بــا رعایــت اســتانداردهای روز دنیــا احــداث خواهــد شــد. ایــن مجتمــع بــا بهــره گیــری و دعــوت از متخصصــان ممتــاز و برجســته ایرانــی و بــا ســرمایه گــذاری بخــش خصوصــی توســط گــروه آبــاد ســازان ایــران (آوا) آغــاز بــه کار مــی کنــد. شــایان ذکــر اســت کــه انتخــاب ایــن مــکان بــه دلیــل موقعیــت ویــژه مناســب شــهری و ترافیکی در ایــن منطقــه، بــرای دسترســی راحــت و بــی دغدغــه مراجعیــن نیــز از اهمیــت فراوانی برخــوردار خواهــد بــود، کــه بدیهــی اســت ایــن پــروژه را از هــر جهــت متمایــز و بــدون شــک آن را در رده پــروژه هــای منحصــر بــه فــرد در صنــف طــلا و جواهــر ایــران مطــرح خواهــد کــرد.

تجاری

در طبقات زیر زمین دوم الی طبقه اول در چهار طبقه شامل ۹۱ باب مغازه بین متراژ حدود ۲۲ الی ۱۵۰ متر مربع می باشد و متراژ مفید حدود ۴۰۰۰ متر مربع تجاری می باشد. دیوار های جدا کننده مغازه ها به لحاظ امنیتی و کاربری طلا و جواهر از دیوار های بتن مسلح و شبکه میلگرد پیش بینی شده است. دسترسی طبقات تجاری از طریق پله برقی ها، آسانسورها و راه پله ها می باشد. سرویس های بهداشتی لوکس در طبقات ۵/۲- و۲+ پیش بینی شده است که امکان دسترسی به آنها از طبقات تجاری به راحتی میسر می باشد. ویدهای مرکزی شرقی و غربی چشم انداز بسیار زیبایی به طبقات تجاری می دهد.سقف ویدها در طبقه دوم با نمای شیشه ای (sky light) پوشیده شده است.

ادامه مطلب
مسکونی 20Eastbourne Terrace | فرشید موسوی

مشخصات کامل برج

مجتمع تجاری آوا سنتر در زمینی به مساحت ۲,۵۶۰ متر مربع، شامل ۱۶ طبقه می باشد که ۶ طبقه زیر زمین، یک طبقه همکف و ده طبقه فوقانی به مساحت زیر بنای کل ۳۲,۵۰۰ متر مربع می باشد. طبقات شامل: زیر زمین ششم الی زیر زمین سوم با کاربری پارکینگ و انباری، زیر زمین ۲.۵- با کاربری سرویس بهداشتی، فضاهای خدماتی و تأسیسات می باشد. زیر زمین دوم الی طبقه اول در چهار طبقه با کاربری تجاری ،طبقات دوم الی هفتم با کاربری پارکینگ و طبقه هشتم کاربری فرهنگی و طبقات نهم و دهم با کاربری رستوران می باشد.در مجموع مجتمع آواسنتر حدود ۴۴۰ واحد پارکینگ،۴,۰۰۰ متر مربع شامل ۹۱ باب تجاری،۱,۷۰۰ متر مربع فرهنگی،۱,۲۰۵ متر مربع شامل چهار واحد رستوران و ۸۱۹ متر مربع انباری تجاری شامل ۷۴ واحد می باشد.

روشنایی 

مجتمع آوا سنتر جهت تأمین روشنایی طبیعی دارای دو وید اصلی می باشد که از طبقه زیر زمین اول الی بام ادامه دارد. ورودیهای پارکینگ های طبقات فوقانی و زیرین از خیابان فیروز بخش در ضلع شرقی و خروجی های مربوطه از خیابان اقدسیه در ضلع غربی می باشد. همچنین ورودی اصلی مجموعه از تقاطع خیابان اقدسیه و فیروز بخش و ورودی دوم از خیابان فیروز بخش می باشد.

انباری های تجاری

مجتمع آوا سنتر دارای ۷۴ واحد انباری تجاری با متراژ حدود ۵ الی ۲۰ متر مربع و جمعاً ۸۱۹ متر مربع می باشد. انبارها در طبقات ۶- الی ۳- و نیز طبقه دوم است. چهار واحد گارگاه تعمیرات طلا و جواهر در طبقه ۳- با دسترسی مجزا پیش بینی شده، ضمناً در طبقات انباری سرویس های بهداشتی نیز در نظر گرفته شده است.

ادامه مطلب
دو خانه برای دو دوست | فیروز فیروز

نما

نمای مجتمع ترکیبی است از نمای شیشه ای در طبقات تجاری و فرهنگی و رستوران (چهار طبقه) و نمای فلزی به صورت پانچ در طبقات پارگینگ که امکان عبور هوا و تهویه لازم را برای پارکینگ های فوقانی ایجاد می نماید.توضیح اینکه به لحاظ مسائل امنیتی و کاربری طلا و جواهر نمای شیشه ای طبقه همکف و اول به صورت شیشه چند جداره و ضد گلوله طراحی شده است. همچنین از طرح های خاص نور پردازی در نمای ساختمان استفاده می شود.

فضاهای خدماتی

فضاهای خدماتی در پروژه آواسنتر در طبقه ۲.۵- قرار دارد که شامل اتاق مدیریت مانیتورینگ ،اتاق دخانیات (smoke room ) و آژانس اتومبیل، اتاقهای تأسیسات و سرایداری می باشد. همچنین جهت استراحت رانندگان، تأسیسات و نگهبانی و حراست فضاهایی دارای سرویس بهداشتی مناسب در طبقات ۵- و ۴- و ۳- در ضلع غربی پیش بینی شده است.

 آسانسور و پله برقی

پروژه آواسنتر دارای شش دستگاه پله برقی می باشد که بین طبقات ۲- الی طبقه اول (چهار طبقه تجاری) می باشد. آسانسورهای پروژه شامل ۸ دستگاه می باشد که دو دستگاه آسانسور شیشه ای (پانوراما) ۱۳ نفره در وید شرقی بین طبقات ۶- الی طبقه اول، دو دستگاه آسانسور شیشه ای ۱۳ نفره در وید غربی بین طبقات اول الی نهم، دو دستگاه آسانسور ۱۳ نفره در ضلع شرقی از طبقه همکف الی دهم، یک دستگاه آسانسور ۱۳ نفره برانکاربر در ضلع غربی از طبقه ۶- الی نهم و یک دستگاه آسانسور ۸ نفره اختصاصی از انبار مواد غذایی در طبقه ۶+ به طبقات رستوران (نهم و دهم) تعبیه شده است.

سیستم های ایمنی و امنیتی

ساختمان آواسنتر به لحاظ کاربری بازار طلا و جواهر از سیستم های امنیتی ویژه ای برخوردار است. استفاده از شیشه ضد گلوله در نمای طبقات تجاری همکف و اول، سیستم دوربین مدار بسته با قابلیت شناسایی بالا، سیستم اعلام سرقت، سیستم کنترل هوشمند پارکینگ‌ها، سیستم شبکه، سیستم کنترل تردد، سیستم اعلان حریق آدرس پذیر و اطفاء حریق، سیستم مدیریت هوشمند مجتمع BMS با امکان مانیتورینگ و کنترل، سیستم آنتی موبایل و آنتن مرکزی از مزایای این پروژه می باشد.

ادامه مطلب
صرافی ادیب| دفتر معماری سپهر ادیب

از دیگر امکانات منحصر به فرد این مجموعه

ساختار اسکلت بتنی یکپارچه سقف و ستون های مورب و هــم چنیــن مجــزا ســاختن رمــپ هــای ورودی و خروجــی پارکینــگ هــا بــرای دسترســی و خــروج ســهل و آســان مشــتریان، ارتفاع بلند طبقات تجاری در کنار ووید (VOID) های میانی برای رسیدن به فضایی آرامش بخش بــه دلیــل عــدم وجــود دیــوار هــای برشــی.

ویژگی های معماری

حساســیت بــالای پــروژه تجــاری آوا ســنتر، طراحــان و معمــاران حرفــه ای ایــن پــروژه را بــر آن داشــت کــه عـلاوه بــر مــلاک قــراردادن آییــن نامــه هــای موجــود و معتبــر ایــران از اســتانداردها، آزمایشــات و روش هــای پیچیــده تــر بــا ضریــب امنیتــی بالاتــر متناســب بــا طراحــی ســازه هــای بســیار حســاس نیــز بــه کار گرفتــه شــود تــا فضــای امنیتــی بســیار بالایــی را بــرای فروشــندگان و خریــداران ایجــاد گــردد. همــواره وقتــی کــه بخشــی از یــک ســازه در زیــر ســطح زمیــن ســاخته مــی شــود یکی از نگرانــی طراحــان، تأمیــن نــور طبیعــی محیــط اســت. بنابرایــن وجــود دو وویــد در طبقــات تجــاری نــه تنهــا باعــث نورگیــری طبیعــی فضــای داخلــی مــی شــود بلکــه باعــث تنــوع فضــا و تــداوم و یکپارچگــی بیشــتر فضــای داخلــی پــروژه نیــز مــی باشــد.

سازه یکپارچه

ســازه کــم نظیــر مرکــز تجــاری آوا ســنتر، از نــوع اســکلت بتنــی بــوده کــه بــرای اولیــن بــار در ایــران، ســازه بتنــی بــا چنیــن روشــی احــداث مــی شــود. ازدیگــر ویژگــی هــای بارز ایــن ســازه مــی تــوان بــه ســقف هــای زیــن اســبی و ســتون هــای مــورب اشــاره کــرد. راز مانــدگاری و پایــداری یــک بنــا را بایــد در فونداســیون و اســکلت یکپارچــه آن جســتجو کــرد. بــه جــرأت مــی تــوان گفــت کــه مهــم تریــن و اثرگــذار تریــن عامــل در عمــر مفیــد یــک ســاختمان عملکــرد و کارایــی اســکلت و فونداســیون آن ســاختمان مــی باشــد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا