BNS Studioآپارتمان هاآثار معماری ایرانآذین سلطانیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترفرشاد کازرونیفرناز بخشیکاربریمعماران

ساختمان شماره ۱۳۵ | BNS Studio

ساختمان شماره ۱۳۵
معمار:
 BNS Studio (فرشاد کازرونی، فرناز بخشی، آذین سلطانی)

موقعیت : ایران ، تهران، سعادت آباد
وضعیت : ساخته‌شده
مساحت ساخته شده : ۲۳۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا : ۳۸۸ متر مربع
کاربری : مسکونی
تاریخ ساخت : ۱۳۹۶
تیم طراحی : نیوشا رشیدی، شبنم ابطحی، مهتا حیدری، ضحی نکوئیان، شادی ملک، بهنام برزگر
طراحی فاز دو معماری : میثم ابراهیمی مقدم
طراح سه بعدی : علی زینال زاده
مهندس سازه : مشاور پویا پایدار
تاسیسات مکانیکی : مشاور پویا پایدار
تاسیسات الکتریکی : مشاور پویا پایدار
شرکت سازنده/ اجرا نما : صنایع آلمینیوم آلما
مدير اجرایی : فاروق توکلی
نظارت : اسپیلیت پی کاوه
کارفرما : محمدرضا معماریان، فرشاد معماریان
عکاس : فرشاد کازرونی، آذین سلطانی
جوایز : نامزد دریافت جایزه در بخش ساختمانهای مسکونی، جایزه معماری آسیا ، بارسلونا، ۲۰۱۸


خانه شماره 135
خانه شماره ۱۳۵

توضیحات پروژه ساختمان شماره ۱۳۵

از دیر باز، خانه از مفاهیم و ارزش های ویژه ای در فرهنگ و معماری ایرانی برخوردار بوده است. مفاهیمی مانند سسلسله مراتب، درون گرایی، تفکیک فضایی، یکپارچگی و احترام به محرمیت که در طول زمان با توجه به تغییر شیوه زندگی و تقاضای زیاد ساخت و ساز، بسیاری از این مفاهیم تغییر یافته و کمتر به نیازها و آسایش انسان توجه شده است.
از این روی در شرایط موجود، دغدغه اصلی طراحی بنا غلبه بر چالش های مذکور و باز تعریف الگوهای گذشته از طریق مدرنیزه کردن آن مفاهیم در جهت خلق یک معماری منحصر به فرد و متناسب با نیازهای زندگی امروزی بوده است. آجر به عنوان یکی از مصالح بومی و اقلیمی ایران همواره مورد توجه بوده و در ایجاد بافتهای متنوع نقش مهمی را داشته است.

ادامه مطلب
باغ تالار تاج | دفتر معماری سبکی نو (حمید لاچینی،خسرو خشنودی)

ترکیب صفحات

متخلخل آجری همراه با قابهای بیرون زده از نما ، ترکیبی مدرن و پویا ایجاد کرده است . این ترکیب بواسطه بازی نور و سایه در فضای درون و بیرون معماری ای زنده را خلق می کند.
این پویایی در درون فضا نیز به خوبی دیده می شود و هر واحد از میزان نور و دید منحصر به فردی برخوردار است. این پرده های آجری علاوه بر ایجاد سایه روشن های زیبا در ایجاد حس محرمیت در درون فضای خانه و کنترل نور طبیعی، بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد فضای مطلوب زندگی نقش موثری را ایفا می کنند.

ساختمان مسکونی شماره ۱۳۵

با مساحتی در حدود ۲۳۰۰ مترمربع دارای ۵ طبقه مسکونی تک واحدی می باشد . لابی و سالن اجتماعات در طبقه همکف واقع شده اند و عقب نشینی فضای لابی از بَرِ اصلی ساختمان، فضایی برای توقف و دعوت کنندگی بهتر در ورودی اصلی ایجاد کرده است.

طراحی هر واحد

منطبق بر اصول سلسله مراتب بوده و به سه بخش عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی تقسیم می گردد. فضای نیمه خصوصی در میانه پلان در مجاورت پاسیو قرار دارد . در طراحی پاسیو با الهام از نقش برگ گیاهان و استفاده از این الگوها بر روی جداره اصلی آن ، کیفیت بصیری متفاوتی را برای نشیمن خصوصی فراهم کرده است .

ادامه مطلب
خانه شخصی معمار (یوسف شریعت‌زاده)

از دیگر مسائل مهم در طراحی این ساختمان پرداختن به فضای سبز است که در بخش های مختلف از جمله بام سبز، پاسیو، حیاط و بر روی نمای ساختمان به چشم می خورد. تنوع استفاده از فضای سبز علاوه بر ایجاد کیفیت های زیبا شناختی و بصری در ارتقاء کیفیت فضای زندگی نیز نقش مهمی را دارا می باشد.

از این روی در راستای ایده اصلی طراحی این ساختمان ، آجر به عنوان مصالح اصلی نما و دیگر بخشهای بنا مانند ورودی اصلی ساختمان ،حیاط و پاسیو مورد استفاده قرار گرفته است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا