تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۳ (۲)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۳ تابستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۲۳ بخش (۲)

۹- مقایسه طرح معماری مساجد صفویه اصفهان و مساجد دوره ایلخانی | کورش مومنی؛ کورش عطاریان؛ محمد دیده‎بان؛ زهره مسعودی
 
۱۰-بررسی عناصر کالبدی ایستگاه‌های راه‌آهن با رویکرد اصول روانشناسی محیطی | شادی نظریان؛ لیدا بلیلان اصل
 
۱۱-نقش جنسیت و فرهنگ معیشتی در شکل‌گیری خانه (مقایسه خانه‌های قاجاری گیلان و بوشهر) | حسنا ورمقانی؛ حسین سلطان زاده
 
۱۲-بررسی نقش بازارهای دوره‌‌ای در حضورپذیری ساکنین محله‌های شهری و افزایش تعاملات اجتماعی، مورد مطالعاتی: شهر همدان | فرشید آرام؛ فریبا قرائی؛ میترا حبیبی
 
۱۳ – نقش هنر عمومی در آفرینش مکان‌های شهری، مورد مطالعاتی: بوستان ملت و آب‌وآتش تهران | مهسا بهرامی نیکو؛ حسن سجادزاده
 
۱۴- ارزیابی بصری شیوه‌های نصب مبلمان شهری به روش مهندسی کانسی، مورد مطالعاتی: نیمکت‌های موجود در منطقه تاریخی- فرهنگی تبریز | محمد علی حدادیان؛ محمد مدهوشیان‌نژاد
 
۱۵- مقایسه ابعاد حس مکان در دو فرهنگ عربی و ایرانی | سیده شیما حسینی بایگی؛ تکتم حنایی؛ مریم استادی
 
۱۶- ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر، مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان | بهادر زمانی؛ محمود قلعه‌نویی؛ پریسا فاضلی
 

مسجد اولین مرکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده و در سرزمین‌های اسلامی به‌عنوان پناهگاهی برای زندگی پر آشوب و پرتلاطم شهر به‌شمار می‌آید. از این رو معماری آن در میان معماری اسلامی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با مطالعه در مورد ویژگی‌های معماری دو دوره ایلخانی و صفوی و همچنین بررسی نقشه‌ها، اسناد و مدارک مربوط به مساجد دو دوره مذکور و تحلیل و مقایسه آن‌ها انجام شده است. 
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 13 (3)

چکیده مقاله ۱۰ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۳

بررسی عناصر کالبدی ایستگاه‌های راه‌آهن با رویکرد اصول روانشناسی محیطی | شادی نظریان؛ لیدا بلیلان اصل

این مطالعه و پژوهش با پرداختن به این موضوع که آیا ایستگاه‌های راه‌آهن در ایران با معیارهای روانشناسی محیطی مسافران مطابقت دارد یا خیر، تهیه شده است. هدف از این پژوهش تعیین معیار‌های مسافران در یک ایستگاه ایده‌آل از بعد روانشناسی محیطی می‌باشد. در این نوشتار با در نظر گرفتن فرضیه عدم تطابق ایستگاه‌های راه‌آهن ایران با استاندارد‌های روانشناسی محیطی، عناصر کالبدی مرتبط با اصول روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از پرسشنامه‌های تهیه شده، دیدگاه‌‌های مسافران، استقبال و بدرقه‌کنندگان، بررسی شده است.
 
 

چکیده مقاله ۱۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۳

نقش جنسیت و فرهنگ معیشتی در شکل‌گیری خانه (مقایسه خانه‌های قاجاری گیلان و بوشهر) | حسنا ورمقانی؛ حسین سلطان زاده

جنسیت، بیانگر هویت اجتماعی و فرهنگی زن و مرد در جامعه است که با توجه به عوامل متعدد از قبیل باورهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، هنجارها و ارزش‌ها، سطح آزادی‌های زن و مرد در خانواده و جامعه، ساختار قدرت (پدرسالاری و مادرسالاری) و میزان همکاری دو جنس در تأمین معیشت دارای تعادل یا عدم تعادل می‌شود.
 
 
با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرها و نیز گسترش بیش از پیش علم و فناوری و ارتباطات در دهه‌های اخیر و امکان رخ دادن ارتباطات انسانی در دنیای مجازی مردم کمتر از گذشته با محیط اطراف خود و ساکنین آن تعامل برقرار می‌کنند. با تأمل در دیرینه تاریخی ایران زمین، به سهولت می‌توان نمونه‌هایی از ارتباط شهروندان با یکدیگر در فضای شهری را در بازارهای دوره‌ای، به‌عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه در محله‌ها/ مراکز محله‌ای، مشاهده کرد. 
 
در دورانی که شاهد مجموعه‌ای از تحولات در زمینه‌های دموگرافیک، تکنولوژیک، اقتصادی، سیاسی و غیره هستیم، توجه به ترمیم و ارتقاء کیفیت زندگی شهری از طریق بهبود و توسعه ویژگی‌های منحصر‌به فرد مکان‌های شهری از طریق هنرهای مردمی و عمومی ضروری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف پشتیبانی از سیاست‌های فرهنگی مردم‌محور، ضمن در نظر گرفتن نقش فعالیت‌های هنری و هنر عمومی در ارتقاء کیفی فضاهای شهری، سعی در تبیین رابطه و نقش هنر عمومی در آفرینش مکان‌های شهری دارد. 

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 28 فروردین 1393

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۴

داشتن شهری زیبا و منظم حق شهروندان است. یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در زیبایی شهر، مبلمان شهری است. مبلمانی زیبا اگر به‌درستی نصب نشود و اصول اولیه فنی و بصری آن رعایت نشود، از زیبایی و جذابیت آن کاسته خواهد شد. در این پژوهش جلوه بصری شیوه‌های نصب مبلمان شهری مد نظر است.
 

دریافت کامل مقاله  

فرهنگ و زبان بر یکدیگر تأثیرات دو جانبه‌ای دارند. زبان باعث تکامل فرهنگ است و تا حدودی سمت و سوی آن را نیز تعیین می‌کند و فرهنگ، با تعیین محدوده‌ آن‌چه مهم یا کم اهمیت است، بر شکل‌گیری ساختار زبان مؤثر واقع می‌شود. به عبارت دیگر، انسان‌ها در جوامع گوناگون واقعیت‌های متفاوتی را می‌بینند، زیرا به زبان‌های متفاوت سخن می‌گویند و هر زبانی واقعیت را در قالب جداگانه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند. 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۶

ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر، مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان | بهادر زمانی؛ محمود قلعه‌نویی؛ پریسا فاضلی

یکی از مصادیق جهانی شدن در شهرها، دگردیسی در نیروها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فضاهای عمومی شهری است. در سال‌های اخیر، نیروی اقتصاد با به خدمت گرفتن نیروی فناوری، قدرت خود را در قالب معماری و طراحی فضاهای جدید در ساخت شهر نشان می‌دهد. نتیجه این امر ظهور فضاهای شبه عمومی و یکنواخت در شهرها، با هدف سوددهی اقتصادی و ایجاد محیط‌های امن و جذاب برای سرمایه گذاران و کارگزاران است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 15 (4)

 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یازده =

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا