تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 123 پاییز 1387

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

۱- روستا؛ سکونتگاه مطلوب | محسن سرتیپی پور
 
۲- شار ایرانی ـ فضای شهری ‏ | فرح حبیبی
 
۳- طـراحی فـراگیر | مهران علی الحسابی، سعید نورزیان ملکی
 
۴ – مروری بر روند تحولات کالبدی روستاهای کشور(با تاکید بر طرح هادی روستایی) | فرهاد عزیز پور، صدیقه حسینی حاصل
 
۵- نگاهی بر تنوع معماری مسکونی در روستای تاریخی سریزد | ساشا ریاحی مقدم
 
۶- کاربرد روش تحقیق در مطالعات روستایی(با تاکید بر مفهوم گروه‌های کانونی) | آئیژ عزمی
 
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

روستا؛ سکونتگاه مطلوب | محسن سرتیپی پور

وضعیت سکونتگاههای شهری و روستایی کشور چگونه است؟ ۲- آیا در تفکیک سگونتگاهها به شهر و روستا می‌توان قائل به نوع دیگری سکونتگاه تحت عنوان روستاشهر شد؟ ۳- در میان مجموعه ۶۴۹۱۱ شهر و روستای بزرگ و کوچک کدامیک استعداد بیشتری برای تحقق سکونتگاه مطلوب دارد؟ چکیده: در حال حاضر مجموعه‌ای از ۱۰۱۳ شهر بزرگ و کوچک و ۶۴۹۱۱ روستای کوچک، متوسط و بزرگ که در میان آنها روستاهایی با ویژگی‌ها و ارزش‌هایی تاریخی و فرهنگی قرار گرفته، در کشور وجود دارد.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

شار ایرانی ـ فضای شهری ‏ | فرح حبیبی

یکی از جنبه‌های نامحسوس زندگی در شهر میراث فکری، اخلاقی، خاطرات جمعی هر ملت و ارزش‌هایی است که باید به حفظ آنها پرداخت که می‌تواند سرچشمه الهام و پیوند و مایه‌ قدرت و امید باشد، پر واضح است که فضای شهری سنتی ایرانی را (که در مقیاس شهر شامل گذرهای اصلی، حیاط مسجد جامع، بازار و مجموعه ملحقات وابسته به آن و در مقیاس محلات به طور عمده در قالب حیاط حسینیه‌ها و تکیه‌ها شکل گرفته است) نمی‌توان با استانداردهای غربی از فضای شهری بررسی کرد، فضای شهری بستری است که حیات مدنی در آن جریان می‌یابد و رویدادها و حوادث در آن رخ می‌دهند (Tschumi,1994,153) و به عنوان محملی برای تعاملات اجتماعی شهروندان در جهت پایداری شهرها (حبیب،a‌۱۳۸۵، ۱۳) مطرح است.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

طـراحی فـراگیر | مهران علی الحسابی، سعید نورزیان ملکی

امروزه فراهم ساختن امکان دسترسی برای همه به عنوان یک ضرورت اساسی در زندگی مدنی شناخته شده است و به منظور تحقق این امر تلاش‌های مختلفی در محیط‌های سکونتی در سراسر جهان صورت می‌گیرد. در کشور ما علیرغم رویکردهایی که برخی نهادهای دولتی در جهت گسترش و سهولت امکان “دسترسی” و” قابلیت زندگی ” در فضاها نشان داده اند؛ تا‌کنون تلاش اساسی جهت طراحی جامعی که نیازهای اکثریت افراد را برآورده نماید انجام نگردیده است. 
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۳

مروری بر روند تحولات کالبدی روستاهای کشور(با تاکید بر طرح هادی روستایی) | فرهاد عزیز پور، صدیقه حسینی حاصل

طرح هادی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه‌ای تعیین می‌نماید.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

نگاهی بر تنوع معماری مسکونی در روستای تاریخی سریزد | ساشا ریاحی مقدم

اغلب سکونتگاه‌های روستایی موجود در اقلیم گرم و خشک ایران، در عین سادگی و بی پیرایه بودن دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند که معمولاً به آنها توجهی نمی‌شود. عوامل متعددی چون ارتباط اجتماعی نزدیک ساکنین، فرهنگ و آداب مرسوم و ابتکارات سنتی و بومی در نحوۀ معیشت و ساخت معماری بویژه در بخش مسکن، بر جذابیت هرچه بیشتر مطالعات روستایی افزوده است.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

کاربرد روش تحقیق در مطالعات روستایی(با تاکید بر مفهوم گروه‌های کانونی) | آئیژ عزمی

امروزه نگاه محققان کشاورزی و علوم انسانی به تحقیق در روستاها دگرگون شده است. تحقیقات کمی مورد انتقاد فزاینده‌ای قرار گرفته است و حرکت به سوی یک دیدگاه جدید است. نگاهی نو که اولین بار توسط چمبرز با بیان انتقادات به تحقیقات پیمایشی مطرح گردید. آن چه که امروز ما در این تحقیق به دنبال آن هستیم، بررسی گروه‌های کانونی به عنوان یکی از این نوع روش‌ها می‌باشد.
 

 دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 133
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 8 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا