تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰ زمستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰

۱- پیشگامی ایرانیان در فرهنگ و دانش‌های بشری از نگاه فریدون جنیدی | شهره جوادی
 
۲- پژوهشی در شناخت نقش ناشناخته پریشو | فریدون آورزمانی
 
۳- استوره خورشید در هند و ایران | شهره جوادی؛ علی نیکویی
 
۴ – کلیسای سنت استپانوس با پیشینه نیایشگاه باستانی ایران | گلناز کشاورز
 
۵ – مراسم آیینی و گفتمان آن با فضای شهری در هند | هدا کاملی؛ عطیه غفوری؛ میترا قربانی کلخواجه
 
۶- چگونگی تجلیات تری‌مورتی در معابد هندو | سیما کواکبی
 
 

 
بسیاری از علوم و فنون که در اختیار انسان امروزی است با تجربه و تلاش ایرانیان کشف و  به انجام رسیده است. شایان توجه است که زنان در این عرصه پیشگام بوده و سهم بسزایی داشته اند. نیاکان ما در سرزمین آفتاب با درایت و بینش برتر نسبت به سایر ملل، فرهنگ و تمدنی شگرف آفریدند که نور آن تاکنون در شرق و غربِ عالم پرتو افشانی می‌کند اما دریغ و افسوس که خود، ریشه این میراث گرانبها را به درستی نشناخته و چه بسا آن را تحفه بیگانگان می دانیم.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰

پژوهشی در شناخت نقش ناشناخته پریشو | فریدون آورزمانی

در سال ۱۳۸۳ نقش برجسته‌ای نزدیک دریاچه پریشان کشف شد و در فهرست آثار ملّی ثبت شد. مشخصات این سنگ‌نگاره، آن را به دوران ساسانی نسبت می‌دهد. از آنجا که علل ایجاد این نقش و موضوع آن تاکنون بررسی نشده است، نقش مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با دیگر سنگ‌نگاره‌های ساسانی و سکه‌های این عصر مطابقت داده شد، ازآنجاکه در حوالی این سنگ‌نگاره‌ها نیزار و دریاچه وجود دارد و نقش بر بلندای کوه قرارگرفته و تصویر زنی را نشان می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که نقش مربوط به آناهیتا ایزد بانوی آب‌هاست که همچون دیگر نقش برجسته‌های ساسانی در جوار چشمه، رودخانه و در ارتباط با آیین آنان است. آناهیتا فرشته نگهبان آب‌ها و مظهر برکت و فراوانی در باور ایرانیان باستان بوده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 9 مرداد 1387

 


چکیده مقاله ۳ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰

استوره خورشید در هند و ایران | شهره جوادی؛ علی نیکویی

عنصر آسمانی خورشید که انرژی خارق‌العاده‌اش به ماه و ستارگان نور می‌بخشد و حیات انسان وابسته به آن است، در بسیاری از باورهای کهن توسط ادبا و فلاسفه مورد ستایش و تکریم بوده است، منشأ تکریم خورشید در میان تمام ملت‌ها و ادیان، یا از منافع این عنصر حیات‌بخش نشأت می‌گرفت و یا وحشت از غضب این ستارة فروزان و از دست دادن آن بوده است. در این مقاله به جایگاه استوره ی خورشید در تفکر ایرانیان و هندیان به‌عنوان دو قوم آریایی پرداخته می‌شود و جلوه خورشید در متون کهن هر دو سرزمین به شکل مقایسه‌ای مد نظر قرار می‌گیرد تا تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها آشکار شود.
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۱۰

کلیسای سنت استپانوس با پیشینه نیایشگاه باستانی ایران | گلناز کشاورز

سرزمین کهن ایران دارای اماکن مقدس بسیاری است که این مکان‌ها غیر از ارتباط با ادیان کنونی، مرتبط با ادیان کهن بوده‌اند. ایرانیان در‌طول تاریخ به عناصر طبیعی و حیات‌بخش احترام گذاشته و معابدی به آنان اختصاص می‌دادند. کلیسای سنت‌استپانوس که در گذشته یکی از معابد بزرگ ایران بوده دارای سنگ‌نگاره‌هایی با نقوش نمادین، برخی ویژگی‌های معماری، طبیعت و نیز تاریخ خاص منطقه‌ی جلفای ارس که گویای این پیشینه است.
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 12

چکیده مقاله ۵ 

مراسم آیینی و گفتمان آن با فضای شهری در هند | هدا کاملی؛ عطیه غفوری؛ میترا قربانی کلخواجه

جشن‌ها و مراسمی که ریشه در اعتقادات مردم داشته و اجرای آن‌ها در طول سالیان تثبیت شده باشد، مراسم آیینی خوانده می‌شود. این‌گونه مراسم یا در معابد و محوطه‌های محدود معماری یا در فضاهای شهری و عمومی برگزار می شود. در این مقاله مراسمی که در حوزه شهری، به‌صورت جمعی و عمومی اجرا می‌شوند ، مدنظر است و تلاش می کنیم به سؤالاتی برای درک ارتباط مراسم آیینی با فضاهای شهری پاسخ‌گوییم.
 

چکیده مقاله ۶

چگونگی تجلیات تری‌مورتی در معابد هندو | سیما کواکبی

معابد” در آیین هندو مکانی برای تجلی “اوتار”۲ خدایان هستند که مردم با حضور در معبد، در مقابل آنها کرنش کرده و نذوراتی همچون گل، عود، نقل، آب مقدس و …. را پیشکش می‌کنند. این تجلیات به صور هنری گوناگون از جمله نقاشی و پیکرتراشی و … در معابد مشاهده می‌شوند اما در این نوشتار فقط هنر پیکرتراشی مورد بررسی بوده است، که در قرون پیشین در غار- معبدها و اکنون در معابد و منازل هندوها می‌توان دید. آئین هندو که از آئین‌های کهن شبه قاره هند است به عنوان دین غالب سرزمین هند هنوز رواج دارد و اغلب آثار هنری آن نیز به نوعی با همین دین مرتبط است. 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 8 تابستان 1389 (1)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا