فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷ بهار ۱۳۹۴
فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷
۱- چالشی بر چیرگی بیچون و چرای حقیقت در مکتب ساختگرایی | عطااله کوپال
۲- نگاهـی انتقـادی بر نظرات «فریتهوف شوان» درباره زیباییشناسی اسلامی | محمود تیموری
۳- لزوم ایجاد باغ ایرانـی | حشمتاله متدین؛ رضا متدین
۴ – نقـدی بر منشأ تفکـرات الگوی چهاربخشـی در باغ ایرانـی | وحید حیدرنتاج
۵ – طبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی | شهره جوادی
۶- بررسی تطبیقـی رویکـردهای توسعهگـرایانة هنـد و چیـن | گوران عرفانی
چکیده مقاله ۱ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷
ساختگرایی (structuralism)، بهعنوان شیوهای در نقد ادبی و هنری در دهههای نخستین قرن بیستم در شرق اروپا پدید آمد و در نیمة دوم آن سده در اروپای غربی به نقطه اوج خود رسید. این شیوة نقد، همواره میکوشید به روش خود، شکل و رنگی علمی ببخشد.
چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷
نظریهپردازان اصلی جریان فکری «سنتگرایان معاصر»، اهتمام فراوانی نسبت به اهمیت هنر و زیبایی داشته و بهطور مستقیم یا ضمنی در آثار خود، به زیباییشناسی هنرهای دینی از جمله هنر اسلامی پرداختهاند. نشر وگسترش آراء و نظرات سنتگرایان درباره هنر و زیبایی در فضای فکری و فرهنگی کشور ما، سابقهای نزدیک به پنج دهه دارد.
چکیده مقاله ۳ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷
احداث ابنیه، شکلگیری و گسترش یا شکوفایی باغسازی و معماری، نتیجه وجود ثبات نسبی سیاسی است که از تبعات آن ثبات اقتصادی و آرامش روانی جامعه است. در اینمیان، توجه به باغسازی با عنایت به ماهیت آن که وجه تفرجی است، وابستگی قویتری به آن ثبات پیدا میکند. آیا باغ ایرانی ثمره دوران خشکسالی است یا اینکه بهدوران سرسبزی خاستگاه ایرانیان تعلق دارد؟
چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۷
درمورد علل پیدایش باغ ایرانی و هندسه خاص آن عوامل بسیاری ذکر شده است. یک دسته از عوامل، باغ ایرانی را چهارباغ به معنای باغ چهاربخشی دانسته و دلیل این شکل را در باغهای پیش از اسلام و پس از آن در اعتقادات و آموزههای دینی میدانند. برخی از نویسندگان اعتقاد ایرانیان به تقسیم دنیا به چهار قسمت را دلیل شکل چهاربخشی باغهای پیش از اسلام دانسته و برخی نیز نهرهای چهارگانه بهشت موعود در قرآن را عامل هندسه خاص باغهای میدانند.
دریافت کامل مقاله
چکیده مقاله ۵
ساسانیان پارسینژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود ۵ قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بیشماری از معماری، نقشبرجسته، نقاشی، پارچهبافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشهای، جنگافزار و سکههای ارزشمندی بهجهت نقش و نگارهای نمادین و خطنگارههای پهلوی خلق کردند که شماری از آنها برجای مانده است.
چکیده مقاله ۶
در برداشت نخست، جامعة چینی بسیار پیشرفتهتر از جامعة هندی به نظر میرسد. چنین برداشتی ممکن است به کمک چندین شاخص اقتصادی در کنار سرعت بالای توسعة شهری چین نسبت به هند صحیح باشد. این نوشتار تلاش میکند با نگاهی ژرفاندیشانه صحت مسئله را کندوکاو نماید. هدف از این تحقیق، بیان دلایل کیفی و کمی است که موجب میشود پرجمعیتترین کشور جهان با وجود برخورداری از رشد شتابان اقتصادی و نظامی در مقایسه با جامعة هندی، جامعهای به مراتب ناپایدارتر محسوب شود.