مجله علمی منظر شماره ۶ بهار ۱۳۸۹ (۴)
فهرست مقالات در نشریه علمی منظر شماره ۶ (بخش۴)
چکیده مقاله ۲۵ نشریه مجله علمی منظر شماره ۶
بررسی تطبیقی الگوی سکونت در برلین شرقی و دوشنبه | محمدحسین عسکرزاده؛ شهرزاد خادمی
شهر سوسیالیستی مفهومی است که حاصل برنامه ریزی کلان است. بررسی آن نشان میدهد که چطور با عوض کردن خط فکری طرحها میتوان کیفیت زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داد. مقایسه تطبیقی میان شهرهایی که دورهای از تاریخ خود را تحت حاکمیت حکومتهای کمونیستی بودند، نشان میدهد که این شیوه حکومت چنان تأثیری بر شکل شهرها گذاشته که سهم تاریخی و جغرافیایی بستر شهر را نادیده گرفته است. فرض این مقاله بر این است که شهرهایی که به واسطة حکومتهای کمونیستی بنا میشوند، علیرغم بستر فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی متفاوت، خصیصههای متشابهی دارند، که میتوان آنها را «شهر سوسیالیستی» نامید.
چکیده مقاله ۲۶ مجله علمی منظر شماره ۶
تعارض اندیشه و عمل در منظر شهر عشقآباد | محمد آتشینبار
چکیده مقاله ۲۷ مجله علمی منظر شماره ۶
شیوهگرایی سوسیالیستی در خدمت مضامین نوین | شهره جوادی
چکیده مقاله ۲۸ مجله علمی منظر شماره ۶
بررسی سیاست ساخت هویت جدید برای ترکمنستان | حمیدرضا صالحی
پس از جدایی ترکمنستان از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱، حکومت ترکمنستان برای نشان دادن استقلال و ابراز موجودیت کشور ترکمنستان بر پایۀ قوم ترکمن، به تعریف گذشته و فرهنگی مشترک برای قبایل موجود در کشور پرداخته که با وجود داشتن زبان و دین مشترک، هرگز به عنوان قوم یا ملتی واحد در کنار یکدیگر زندگی نکرده بودند و هیچگاه دولت جداگانهای برای خود نداشته و تاریخ آنها از دیگر اقوام آسیای میانه، همچون ازبکها و تاجیکها جدا نبودهاست. هدف از این کار، متحد کردن تمام کشور حول یک هویت واحد بود. حکومت برای ایجاد بستر هویتی واتحد و تعریف یک ملت و نمایش آن در محیط زندگی، به سراغ شهر رفت. از آنجا که هویت شهری از سویی تبلور تاریخ و تمدن اجتماعی است که رد آن زندگی میکند و از دیگر سو حاصل قرنها اندیشه و تلاشهای گوناگونی است که هر یک سهمی خاص در شکل بخشیدن به محیط شهری دارد (منصوری، ۱۳۸۷) لذا شهر موجود، نمیتواند ارائه کننده هویت جدید مورد نظر حکومت باشد، در نتیجه باید در راستای سیاستهای جدید حکومت، پذیرای تغییر باشد. پس حکومت، سیمای شهر را برای ابراز وجود خود برنامهریزی کرئه و هویت جدید ترکمنستان را میسازد.
چکیده مقاله ۲۹ مجله علمی منظر شماره ۶
مقایسه حس فضا در “باغ فین” کاشان با “مقبره خواجه عبددرون” سمرقند | عطیه غفوری
هنگام مواجه با یک فضای معماری، احساسی که در انسان ایجاد میشود، معلول معیارهای متعددی است که گستره آن از ماهیت و کیفیت فضایی طرح تا ذهنیت معمار در زمالن خلق فضا و ویژگی های روانی و تجربههای شخص بازدید کننده را در بر میگیرد. در این میان، تنها معیار قضاوت ما از اثر معماری –به صورت عام- و بدون در نظر گرفتن ذهنیت خلق کننده فضا، کالبد آن است. احساس ما در فضا وابسته به کیفیتهایی است که از نوع عناصر فضا، کالبد آن است. احساس ما در فضا وابسته به کیفیتهایی است که از عناصر فضا، رابطۀ بین آنها و شیوۀ ادراکشان پدید میآید. در حقیقت، ویژگیهای فضا، کیفیتهایی را پدید میآورد که احساس شخص در مواجهه با فضا، متاثر از آنها است.
چکیده مقاله ۳۰
قرائت منظر شهری سمرقند | مریم منصوری
معماری، آنچنان که گفته میشود هنر خلق فضا است. فضاهایی که در کنار تامین کارکرد، استفادهکنندگان را در یک محیط احساسی نیز قرار میدهد. آنچه که معماری سرزمینهای مختلف را از هم متمایز میکند، متاثر از تفاوت در ریشۀ احساسات و معنویات جوامع است. تفاوت جوهر معماری که همان «عقاید و اندیشۀ جوامع» است، سبب گونهگونی معماری ملل میشود. به زبان دیگر، معماری تبلور یا نمود کالبدی بخشی از اندیشۀ جامعه است که مقبولیت همگانی یافته است.