نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۶۷ دی ۱۳۹۷
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۶۷
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۶۷
ساز و کارهای به کارگرفته شده به منظور سازماندهی محیط در کالبد حداقلی (مبتنی بر نظریۀ سازماندهی محیط راپوپورت؛ نمونۀ موردی : مسکن عشایرقشقایی) | رضا شکوری، آیدا نامداری
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶۷
شانهشناسی مراسم آیینی پیرِ شالیار در منظر فرهنگی هورامان | یوسف حمه جانی، قادر بایزیدی، جلیل سحابی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶۷
نئوکلاسیک و مقابله با معناباختگی مکان : میدان تجریش و بازآفرینی معنای آن در شهرسازی | عباس دمرچلی، نوید سعیدی رضوانی، اسماعیل صالحی
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶۷
ارزیابی عدالت فضایی در توسعۀ مجدد فضاهای شهری؛ مورد پژوهی : طرح موضعی عتیق شهر تبریز |مرتضی میرغلامی، محمدعلی کی نژاد، بهرام علیزاده
بیان مسئله : تاکنون تعریف واحدی از مفهوم عدالت فضایی در شهرسازی ارایه نشده است. این موضوع نشاندهندۀ وابستگی این مفهوم به شرایط اجتماعی، سیاسی و جهانبینی هر جامعه است. پذیرش دربست هرکدام از تعاریف غربی، میتواند شهرسازی ایرانی- اسلامی و طرحهای شهری را از هدف اصلی خود، که همانا تجلی آرمانهای مکتب اسلام در فضاهای شهری است، دور کند.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۶۷
علل گسترش و تخریب شهر کهن نَرماشیرِ کرمان؛ بر پایه نظریه بومشناسی وات |سارا سقایی، سعید امیرحاجلو، فریده مقبلی قرایی
بیان مسئله : فراز و فرود شهرهای تاریخی، متأثر از عوامل درونی و بیرونی است که مطالعه هریک،آگاهیهایی را درباره ریشههای تحولات فرهنگی و اجتماعی ارایه میکند. یکی از این شهرهای تاریخی، شهر کهن نَرماشیر در جنوب شرق کرمان است. بر پایة شواهد، این شهر از عصر ساسانی تا اواخر تیموری گسترش داشته، اما در دوره صفوی از رونق افتاده و متروک شده است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله ششم
زوال بعد معنایی خیابان در ایران (از دوران باستان تا امروز) | محمد آتشین بار، حشمت اله متدین
خیابان پر ز خوبان باد دایم که فرع این جمال آمد کمالش
بیان مسئله : تقدم اندیشه بر زبان یا زبان بر اندیشه، همواره از مباحث پرچالش میان اندیشمندان بوده؛ اما تأثیر حتمی این دو بر یکدیگر مورد توافق همگان است. به عبارتی از یک طرف، تمدنهای پرمایه، واژه تولید میکنند و از طرف دیگر، واژهها فرهنگسازی میکنند.