اخباراخبار شهرسازی

نگران حضور فراگیر مردم در شهر مشهد هستیم

رییس شورای شهر مشهد: نگران حضور فراگیر مردم در شهر هستیم

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در موضوع قطع زنجیره انتقال ویروس عامل بیماری همه‌گیر کرونا به شدت نگران حضور فراگیر مردم در فضای شهر، فعالیتهای اصناف و رفت و آمدهای بین‌شهری و استانی شهروندان هستیم.

محمدرضا حیدری روز دوشنبه در نشست شورای شهر مشهد افزود: وضعیت تقریبا به ثبات رسیده‌ای که هم‌اینک در خصوص شیوع بیماری کرونا در مشهد شاهد آن هستیم، نتیجه اجرای دو هفته وضعیت شبه‌قرنطینه و کنترلها است.

وی ادامه داد: با این وجود، در پی آزادسازی صورت گرفته نگرانیهایی وجود دارد. امیدواریم خوش‌بینی مدیران عالی کشور تحقق یابد ولی با شرایط موجود نگرانیها پا بر جا هستند.

رییس شورای شهر مشهد گفت: مدیریت شهری همچنان معتقد است باید کار خودکنترلی را شهروندان انجام دهند، سفرهای غیرضروری حذف و پروتکلهای بهداشتی رعایت شوند. همراهی و مشارکت مردم مهم است، ما نیز در مدیریت شهری تلاشهای خود را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: تاکید داریم که در فضای مبارزه با کرونا، شفافیت و صداقت در اطلاع‌رسانی به مردم و رسانه‌ها در خصوص کانونهای بحران وجود داشته باشد. تفویض اختیارات به مدیران استانی نیز باید صورت گیرد تا در شرایط خاص تصمیمهای لازم اتخاذ شوند.

در  زمینه مدیریت شهری مشهد پیشگام بوده

حیدری توجه به اقشار آسیب‌پذیر را نیز دغدغه‌ای جدی توصیف و بیان کرد: در این زمینه مدیریت شهری مشهد پیشگام بوده و هست. به همین منظور برای ۳۰۰ هزار خانوار در حاشیه شهر مشهد بسته معیشتی تدارک شده‌ و تهیه بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر نیز در دست انجام است.

ادامه مطلب
چرا مجرد ها نمی‌توانند در طرح‌های مسکن شرکت کنند؟

وی ادامه داد: فقدان بانک اطلاعاتی مشخص و قابل اعتماد، از مهمترین آسیبها است زیرا اگر به بانک اطلاعاتی در مورد جمعیت آسیب‌پذیر مجهز بودیم سیل کمکهای مردمی سازمان‌یافته‌تر انجام می‌شد. شهرداری مشهد باید بانک اطلاعاتی را آماده کند تا در بحرانهای بعدی بهتر عمل کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: فضای تعامل و همکاری در خراسان رضوی در شرایط تحریم و فضای بحران کرونا تقویت شده‌ است. شورای شهر مشهد نیز از ابتدا در این خصوص با رویکرد ارجحیت سلامت مردم و شهروندان ورود کرد و مصوبات لازم را تصویب و اجرا کرده است.

وی افزود: سعی شد تصمیم‌گیریها مبتنی بر آینده‌نگری باشند. همچنین با شهروندان گفتگوی صادقانه در فضای اجتماعی داشتیم و مطالبات آنها را به مدیران منعکس کردیم.

منتطر تصمیمات ستاد پیشگیری از کرونا نماند

حیدری در ادامه، سهم حمل و نقل عمومی را در ابتلا به بیماری کرونا حدود ۳۰ درصد اعلام و بیان کرد: مشهد نخستین شهری بود که به همین خاطر فعالیت مترو و اتوبوسرانی را متوقف کرد و منتطر تصمیمات ستاد پیشگیری از کرونا نماند. البته استاندار خراسان رضوی و ستاد پیگیری از شیوع بیماری کرونا در این استان نیز همراهی خوبی داشته و دارند که شایان تقدیر است.

وی ادامه داد: در خصوص بحران بیماری همه‌گیر کرونا، عالمان دینی و تولیت آستان قدس رضوی نیز تصمیمهای خیلی خوب در خصوص حرم مطهر رضوی و اجتماعات گرفتند که آن جای تقدیر بسیار دارد.

ادامه مطلب
120 خانوار زلزله زده در سراب نیاز به کانکس دارند

رییس شورای شهر مشهد گفت: رویکرد مدیریت شهری همچنان ارحجیت سلامت شهروندان بر معیشت و اقتصاد است.
سیاستهای سال ۱۳۹۹
وی در ادامه نشست شورای شهر مشهد به سیاستهای امسال این نهاد نیز اشاره و بیان کرد: این سیاستهای کلان و اساسی در چارچوب بودجه برای شهرداری تبیین شده‌اند.

حیدری “شفافیت، انضباط مالی، مبارزه با فساد، رقابت‌پذیری کامل در فضای واگذاری پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی” را رویکردهای سال ۱۳۹۹ شورای شهر مشهد اعلام و بیان کرد: “کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های جاری، توجه به پیوستهای اجتماعی و زیست محیطی در پروژه‌های عمرانی” نیز مورد تاکید هستند.

وی همچنین اظهارداشت: نیازمند برنامه عملیاتی واقع‌گرایانه برای شرایط پساکرونا هستیم.

رییس شورای شهر مشهد افزود: موضوع تهاترها و دریافت طلب از دولت هم باید تحقق یابد تا شهرداری مشهد مشکل تامین اعتبار نداشته باشد.
وی به شعار “سال جهش تولید” نیز اشاره و بیان کرد: تحقق این امر نیازمند راهبردها و الزاماتی است. قوای سه گانه و ارکان جمهوری اسلامی ایران باید بسترهای لازم را برای تحقق این مهم فراهم کنند.

حذف قوانین دست و پاگیر و تفویض اختیارات استانی

حیدری گفت: “اصلاح روابط بین‌المللی، حذف قوانین دست و پاگیر و تفویض اختیارات استانی” از الزاماتی هستند که باید برای تحقق شعار جهش تولید مورد توجه قرار گیرند.
بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری مشهد و سازمانهای وابسته آن در بخش منابع مبلغ ۱۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۷۵۲ هزار ریال و در بخش مصارف ۱۱۶ هزار و ۸۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است.

ادامه مطلب
کتابخانه مرکزی رشت نیازمند اعتبار ۲۰ میلیاردی

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع وسعت دارای ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری است. شهرداری مشهد افزون بر ۱۰ هزار کارمند دارد.

این نهاد علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق ۱۳ گانه مشهد، هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه‌ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشکیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری این شهر است. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز حوزه‌های “گروه نظارت بر حمل و نقل، شرکت بهره‌برداری قطار شهری، شرکت قطار شهری، سازمان حمل و نقل و بار درون شهری، سازمان حمل و نقل و ترافیک و سازمان اتوبوسرانی” این شهر را مدیریت می کند.

معاونت امور اقتصادی شهرداری مشهد هم ناظر بر عملکرد و مسوول مدیریت حوزه “سازمان زمین و مسکن، مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکتها، مدیریت بازاریابی و بهره‌برداری، مدیریت اداری مالی و پشتیبانی و مدیریت املاک” در چارچوب چارت سازمانی شهرداری مشهد است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا