ساختمان اداری الوند | دفترمعماری شهاب علیدوست و همکاران
ساختمان اداری الوند | دفترمعماری شهاب علیدوست و همکاران
معمار: شهاب علیدوست و سونا افتخار اعظم
موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : ساختهشده
مساحت زیربنا:۳۰۰۰ مترمربع
مساحت زمین: ۴۵۰ مترمربع
کاربری : اداری
تاریخ ساخت: ۱۳۹۴
کارفرما: گروه ساختمانی میکا
همکاران طراحی : امیر نیکنفس، حمیده رئوفزاده، مهدی بهشتی، بهناز بهبهانی
مشخصات پروژه ساختمان اداری الوند
ساختمان اداری الوند در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع، در مرکز شهر تهران، در منطقه ۶ شهرداری (میدان آرژانتین، خیابان الوند) قرار گرفته و شامل ده طبقه است که سه طبقه زیرزمین به همراه همکف به کاربری پارکینگ و شش طبقه به عملکرد اداری، در قالب دو واحد ۲۵۰ و ۱۸۰ مترمربعی، اختصاص یافته است. کارفرمای پروژه، با توجه به کاربری اداری منطقه و خواستهاش در جهت فروش کل ساختمان به عنوان دفتر مرکزی یک شرکت خصوصی با مقیاس متوسط، و عدم موفقیت در این امر، خواستار بازسازی نمای اصلی پروژه، به شیوهای متمایز و تأثیرگذار بود.
سازه و نما ساختمان اداری الوند
ساختمان موجود که در سال ۱۳۹۳ به اتمام رسیده بود، بنایی با اسکلت فلزی بود، به همراه نمایی از سنگ و چوب، در ترکیبی ناموزون، شامل تراورتن کرم، به صورت افقی و یک باند عمودی از سنگ تراورتن خاکستری که سمت راست نما، دور پنجرهها کادر شده بود، به همراه سه باکس چوبی با بیرونزدگی ۳۰ سانتیمتر، در طبقات دوم، چهارم و ششم، در اطراف پنجرهها.
بازسازی ساختمان اداری الوند
با توجه به هزینهکرد اولیه جهت ساخت و به اتمام رساندن پروژه، کارفرما درخواست بازسازی نمای مذکور در کمترین زمان ممکن را داشت. پس از بازدید پروژه و مشاهده حصار ورودی، پارکینگها و مشکلات ارتفاعی رمپها از نظر سرگیری و لزوم اصلاح آنها، پیشنهاد بازسازی این موارد از سوی طراح مطرح شد که در همان ابتدا، نظر کارفرما را تغییر داد و قرار شد کلیه تغییرات ظرف مدت سه ماه، با هزینهای در حدود ۱۵۰ میلیون تومان صورت گیرد. با این وجود، اعمال اصلاحات عمده در ترکیب نمای پیشین، به عنوان مداخله اصلی در بازسازی پروژه، مد نظر کارفرما قرار گرفت.
نحوه طراحی بازشوها
با توجه به مدت زمان کمی که در اختیار بود و این مسئله که میبایست کلیه بازشوهای نمای قبل نیز حفظ میشد، گروه طراحی با یک بدنه مستطیلشکل، با عرضی به اندازه برِ زمین، در حدود ۱۴ متر، و به ارتفاع ساختمان، در حدود ۲۳ متر، به همراه سه بازشو به ابعاد متفاوت و کاملاً ناهمگون، در هر طبقه مواجه شد. از اینرو، با توجه به اینکه کل ساختمان قرار بود به عنوان دفتر مرکزی یک بخش خصوصی، به فروش برسد، به گونهای که به نماد واحد آن شرکت تبدیل شود، لذا مهمترین دغدغه طراحی، یکپارچهکردن نمای موجود و تبدیل آن به یک حجم خالص و همگون در بافت نسبتاً مغشوش همسایگی بود.
نحوه انتخاب متریال نما ساختمان اداری الوند
پروژه با تحلیل بافت ساختمانهای اطراف شکل گرفت و بدینمنظور، سرامیک خاکستریرنگ به عنوان متریالی با رنگ خنثی و غیرعامل، برای پوشش سطوح زیرین نمای اصلی، به کار گرفته شد. همچنین، با توجه به مقاومت اسکلت فلزی ساختمان و تا حد امکان، پرهیز از افزایش بار آن و جلوگیری از افزایش بار مرده نما، کلیه متریالها به صورت پیشساخته و به صورت خشکهچینی، با اتصالات پیچ و مهره در نظر گرفته شد. از اینرو، با در پیشگرفتن این رویه، اتصال سرامیکها به نما، به صورت خشک، از طریق زیرسازی آلومینیومی صورت گرفته که با اتصالات مذکور، به سازه فلزی موجود متصل شده است. به این ترتیب، در این مرحله، پروژه به صورت یک حجم خاکستری رنگ، خود را از بافت نسبتاً روشن همسایگی جدا کرد.
سایه بندی پنجره ها
در مرحله بعد، با توجه به بازشوهای از قبل موجود و عدم توانایی در تغییر آنها (طبق درخواست کارفرما) و اینکه نمای مورد نظر جهت بازسازی، جبهه جنوبی ساختمان است، به منظور تعدیل شدت میزان نفوذ آفتاب به داخل واحدها، بازی سایه و نور، و تنوعبخشیدن به فضاهای داخلی، از لوورهای آلومینیومی همراه با بافت حاصل از برش CNC استفاده شد تا هم از تندی آفتاب در ساعات کاری بکاهد و هم با توجه به سایهاندازی به وجود آمده، فضای داخل را به فضایی دلپذیر و متنوع برای کاربران تبدیل کند. در ادامه و در راستای یکپارچهکردن نما، المانهایی عمودی به منظور ایجاد ارتباط بصری بین کلیه طبقات، و همچنین شش المان افقی ساختهشده از ورق آهن، جهت تفکیک طبقات از یکدیگر به کار گرفته شد.
دسترسی ها ی ساختمان اداری الوند
در پایان، با در نظرگرفتن رمپهای موجود در حیاط، جهت دسترسی به طبقه همکف و زیرزمین به عنوان پارکینگ، و عدم وجود فضای سبز کافی، سعی بر آن شد که سرانه فضای سبز افزایش یابد. از اینرو، تصمیم بر توزیع گلدانهایی در طبقات گرفته شد که علاوه بر تأمین حداقل نرم فضا در طبقات، تا حدی، تلطیف نما در مقیاس بافت شهری نیز صورت گیرد. لذا در نظرگرفتن تقریباً چهار گلدان پشت پنجرههای هر طبقه و استفاده از گیاهان ریزشی مانند ناز ژاپنی، سبب شد تا از یکسو، بیشتر به بهبود کیفیت بصری نما از منظر عابرین پیاده توجه شود و از سوی دیگر، سبب شود تا کاربران در هنگام کار بتوانند از زیبایی گلدانهای پشت پنجره بهرهمند شوند.
۳۳