آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانکاربریکامبیز آذرخویشمراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی گل یخ | کامبیز آذرخویش

ساختمان مسکونی گل یخ
معمار:
کامبیز آذرخویش

موقعیت : ایران، تهران،خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک­وی
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زیربنا: ۲۰۰۰ مترمربع
مساحت زمین: ۳۰۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۰-۱۳۹۳
معمار مسئول: کامبیز آذرخویش


 

ساختمان مسکونی گل یخ
ساختمان مسکونی گل یخ

درباره پروژه ساختمان مسکونی گل یخ

 

ایده‌ی طراحی

ایده‌ی طراحی این بنا بر اساس نیاز به نور و چشم‌اندار، حجم را به ۲ قسمت شفاف و صلب تقسیم کرده که برای رسیدن به منظر مناسب، نسبت به یکدیگر چرخش پیدا کرده و افق دید ساختمان را افزایش میدهند. پوسته‌ی خارجی هرکدام از این دو بخش، متناسب با عملکرد خود، به شرح زیر شکل گرفته است:
بخش شفاف: این بخش فضاهای روز (آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی) را تشکیل می‌­دهد و مربوط به زمان‌هایی است که بیشترین نور و منظر مورد نیاز کاربران است. به همین دلیل این قسمت دارای حداکثر ابعاد بازشوهاست و جهت‌گیری آن نیز به واسطه‌ی افزایش عمق میدان، تغییر کرده است.
بخش صلب: این بخش به طور عمده فضاهای استراحت و سرویس‌­های مربوطه را شامل میشود و نورگیری آن برای رفع نیاز استراحت و مطالعه کفایت میکند.

چرخش دو بخش نسبت به یکدیگر

موقعیت قرار­گیری این بنا و سایت آن، دلیل اصلی اعمال این چرخش بوده است. از آنجا که عرض گذر در این بخش، پس از اصلاح ۶ متر شده و پلاک‌های روبه‌رو ابعاد کوچکی داشتند، فاصله‌ی پنجره‌­ها از ساختمانِ مقابل بسیار کم تعیین شد -حداکثر حدود ۱۲ متر. در حالی که با توجه به ارتفاع ساختمان‌های روبه‌رو، این امر در درازمدت بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده شده و این احساس را القا می‌کند که نورگیر داخلی ساختمان، کوچک است. با انجام این چرخش، افق دید پنجره‌­ها از هر دو طرف حداقل به میزان ۳۰ تا ۴۰ متر توسعه پیدا کرد و حالا بیننده می­‌تواند به‌راحتی از پایین‌­ترین طبقه هم آسمان را ببیند.

فرم نما

موارد مؤثر در شکل‌گیری و ساخت نمای ساختمان به شرح زیر است:
– استفاده از مصالح سرد و گرم و تغییر سایز بازشوها در این ۲ بخش به واسطه‌ی نوع استفاده‌ی هر­کدام، افزایش سطوح بازشوها در طبقات فوقانی و صلب کردن ساختمان در قسمت پایه (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از خطوط ساختاری بنا در نما که حس استحکام را تقویت کرده و به همین دلیل نیروها و وزن را به زمین انتقال می‌دهد (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از فرم‌­های ساده‌ی هندسی که در درازمدت چشم بیننده را خسته نمی‌کند.
– استفاده از دو رنگ در سطوح وسیع و مورد توجه تا علاوه بر سادگی، تنوع فضایی متناسب با یک بنای مسکونی را به وجود آورد.

 

 

ادامه مطلب
خانه‌ای برای یک معمار، گروه شماره 08 | آتلیه‌ی معماری امیرعباس ابوطالبی و همکاران( استودیو طراحی AA)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا