فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵ زمستان ۱۳۹۷
فهرست مقالات در فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵
۱- بررسی و شناخت اصول فلسفی و فکری پیرامون پدیدارشناسی در معماری از دیدگاه نظریه پردازان | ناصر آقازاده , مسعود یوسفی تذکر
۲- برنامه ریزی شهری و نقش آن در سیستم حمل و نقل پایدار شهری | فاطمه عاشوری
۳- ساختمان های انرژی صفر | مسعود یوسفی تذکر , عادل اعظم انهر , وحید قربانی
۴ – تأملی بر تاثیر رشته های خاطره ای اذهان جمعی در خاطره انگیزی و ایجاد دلبستگی مکانی در بازار تاریخی تبریز | محمدرضا ابراهیمی , علی عزیزی , میرمیلاد هاشمی
۵ – برنامهریزی راهبردی توسعه فضای سبز (پارک های درون شهری) شهر دهدشت با استفاده از مدل swot | زهره عارف , مهدی ورمزیار , سید حسین کشاورز
۶- نقش موثر خلاقیت در فرآیند طراحی | مهدیه پورهادی گوابری
۷- بررسی تطبیقی فلسفی،معماری از دیدگاه اگزیستانسیالیسم و حکمت اسلامی | فرزانه مرادزاده
چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵
براساس اصول فلسفه ی پدیدارشناسی دو دیدگاه متفاوت به درک عالم معناوجود دارد ۱- دیدگاه طبیعی ۲- دیدگاه پدیدارشناسی که براساساین اصول دیدگاه طبیعی جهان خارج را ظرف و انسان و سایر پدیده ها مفروظ و در داخل آن می داند ،اما از لحاظ دیدگاه پدیدارشناسی جهان پیرامون چیزی نیست جز برای تحقق هدفی¬که ظهور یافته و برای آن پدید آمده است و وجود آن جدا از فاعل قابل شناسایی نیست به طوری که با نبود انسان عالم خارج نیز معنا نمی یابد و ظهور نخواهد داشت
چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵
نظام حمل و نقل و ترافیک به عنوان بخشی از فعالیت¬¬های شهری بیان¬کننده پویایی و حیات یک مجموعه شهری است و بی¬شک بدون جابجایی نمی¬توان شهری را زنده و پویا تصور نمود.
چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵
وابستگی بیش از حد بشر به منابع تجدید ناپذیر انرژی و استفاده بی رویه از این منابع جهت نیل به اهداف سیاسی و اقتصادی در جهان تکنولوژیک معاصر، بویژه در کشورهای صنعتی از دلایل عمده تخریب محیط زیست انسانی بوده است . تولید و مصرف انرژی های تجدید ناپذیر موجب اختلال در چرخه تنوع زیستی در محیط ، تغییر اقلیم جهانی از جمله گرمایش جهانی کره زمین را بدنبال دارد که زندگی انسان را چه در حال و آینده پرمخاطره ساخته است .
چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی تخصصی ایوان چارسو شماره ۵
مفهوم دلبستگی به مکان به همراه ویژگی¬های طراحانه محیط به عنوان یک اصل اساسی در رضایت¬مندی مکانی، حفاظت خودانگیخته و علاقه به بازدید مجدد محیط، از مفاهیم کلیدی خاطره¬ساز میان انسان و مکان، در ارزش¬آفرینی و تقویت ادراک بصری بافت¬هاي تاریخی شهري است. لیکن امروزه، جایگاه ویژه این موضوع و ابعاد ماهوی آن با در نظر گرفتن تمایلات توسعه شهرها به سوی کالبدی شدن؛ به خوبی مورد کاوش قرار نگرفته و سبب گشته آنچه فضای شهری عرضه مي¬دارد؛ با آنچه شهروند در رشته¬های خاطره¬ای و هویتی خویش، طلب ميکند در تعارض قرار گيرد.
دریافت کامل مقاله
چکیده مقاله ۵
فضای سبز شهری و پارکهای موجود در شهر نه تنها محل مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت مردم و مکان تفریحی به شمار میآید، بلکه این فضاها در موارد بسیاری از توسعهی پراکنده و بیقواره و نسنجیدهی شهرها جلوگیری میکنند. اگر در گذشته ، فضاهای سبز به علت وسعت محدود شهرها و سهولت دسترسی ساکنین به نواحی اطراف، بیشتر در جنبههای زیباسازی و ظاهرسازی سیمای نواحی شهرها اهمیت حیاتی، تجلی مییافت.
چکیده مقاله ۶
با در نظر گرفتن این امر که جهان روز به روز در حال تغییر است، نیاز به خلاقیت جهت بهسازی این تغییرات در تمام زمینه ها به نظر امری ضروری است. متاسفانه در زمینه طراحی در ایران، با بحرانی رو به رو هستیم که عامل اصلی آن عدم وجود خلاقیت در طرح هاست.
چکیده مقاله ۷
حکمت هنر مقوله ایست عقلی عرفانی و فوق حسی و متعلق به افقی والا که سابقه ی تاریخی آن باز میگردد به حوزه تمدن و اندیشه یونان باستان ، از سقراط و افلاطون و ارسطو تا متفکران جهان اسلام چون بوعلی و سهروردی و ابن عربی و سبزواری تا متفکران ژرف اندیش غربی رولف اتو ،نورمن کیسلر ، میر چالیاده و متفکران غربی اسلام آورده ای چون بوکهارت و گسنون تا متفکران معاصر پست مدرن واتیمورو ، لیوتار ، از دیدگاه آنان حکمت را مقوله ایست استعلایی یا مقوله ای غقلی الهی که فلسفه صور خیالی هنر اسلامی را در افقی بالاتر در حوزه عرفان و آسمان از طریق صورت های تجدیدی زیبا شناسانه به ساحت هنر وارد میکند.