نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۹ مرداد ۱۳۸۷
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۹
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۹
بررسی چگونگی به¬کارگیری مفاهیم و آداب سنتی- آیینی در خلق فضاها و آثار معماران معاصر ژاپن | آرین امیرخانی ، احسان رنجبر ، محمدرضا پورجعفر
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹
تصویر باغ و عناصرمنظر در قرآن با تاکید بر سوره الرحمن | محمدرضا پورجعفر ، بهزاد وثیق
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹
بررسی و تحلیل تزیینات معماری در«مجموعه گنجعلیخان» شاهکاری از هنر عصر صفوی در کرمان | شهره جوادی
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹
نگاهی تحلیلی به شاخصه های معماری منظر و الگوهای آموزشی | محمدشریف شهیدی ، مجتبی انصاری ، مهزاد یالپانیان
طراحی محیط و خلق مناظر به فرایندی علمی و خلاق نیازمند است. بر این اساس تواناییهای طراحان محیط و منظر، ایشان را قادر به رسیدن به نتایج مناسبتری می سازد. برای رسیدن به این مهم، آموزش دهندگان طراحی محیط، باید تعادلی بین راهکارهای ارائه شده توسط برنامه ریزی محیط ومنظر و خلاقیتهای موجود در فرایند آفرینش اثر معماری ایجاد کنند تا در ضمن آنکه فراگیران در محیطی خلاق به آفرینش اثر هنری خود ادامه می دهند، ملزومات اجرایی طراحی محیط را نیز مدنظر قرار داده و طراحی آنها مطابق با واقعیات موجود باشد.
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۹
فرایند طراحی معماری منظر از گذشته تا امروز | محسن فیضی ، مهدی خاک زند
پرسش¬های اساسی طراحی، نمی تواند از طریق هر تلاشی در جهت ایجاد فرآیند طراحی به صورت علمی توضیح داده شود، بلکه بیشتر از طریق آزمایش کردن نتایج طراحی نسبت به مطالعات علمی، توضیح داده می شود. در دهه های اخیر تلاشهای فراوانی در جهت بهبود فرایندهای طراحی (بخصوص در حوزه معماری و طراحی صنعتی) صورت پذیرفته است. گرچه این تلاشها در حوزه معماری منظر کمتر به چشم می خورد. تاکنون (بجز چند مورد اندک) فرایند دقیق و سیستماتیک از طراحی منظر گزارش نشده است و بیشتر فرایندها به نحوه اجرا یا بخشی از طراحی اشاره دارند.
چکیده مقاله ششم
منظر، مکان، تاریخ | مریم السادات منصوری
اُگوستَن بِرک (Augustin Berque)، استاد مدرسه مطالعات عالیه در علوم اجتماعی پاریس است. وی یکی از نظریه پردازان شناخته شده در حوزه منظر می باشد و تألیفات متعددی در این زمینه دارد. مطالعات بِرک در حوزه فرهنگ شرق و مسئولیت وی در مرکز مطالعات ژاپن معاصر در مدرسه مطالعات عالیه، تأثیرات زیادی از رویکرد منظرین فرهنگ شرق (چین و ژاپن) در نظریه های وی برجای گذارده است.