تأليفاتفصلنامه مطالعات مدیریت شهریمجلاتمقالات

فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 1 ( پیاپی 17 ) بهار 1393

فهرست مقالات در  فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱ (پیاپی ۱۷)

 
۱- نقش فعالیت‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در توسعه فرهنگ شهروندی (مطالعه موردی: شهروندان منطقه ۱۵ تهران) | فریده حاجی محمدحسین؛ فاطمه عزیز آبادی فراهانی
 
۲- نقش شهرداریها در ارتقای مدیریت شهری با رویکرد محله گرایی | احسان فرخی؛ علی نوری کرمانی؛ علی اکبر رضایی
 
۳- بررسی نقش مشارکت شهروندان در توسعه فضاهای فرهنگی (مورد مطالعه: شهرستان گنبدکاووس) | حمیده رشادت جو؛ محدثه فدائی
 
۴- بررسی نقش مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری و راهکارهای آن (مطالعه موردی اراضی عباس‌آباد) | عبدالله هندیانی؛ محسن قدمی؛ ناهید همتی
 
۵- شناسائی و تحلیل روابط علی و معلولی زیرساختهای لازم برای استقرار شهرالکترونیک مبتنی بر هوش تجاری در شهر تهران | سید محمد صحفی؛ ندا کاظمی
 
۶- شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت پسماند توسط شهروندان شهر تهران | شقایق خیری؛ اکرم آزاد ارمکی
 
۷- بررسی رابطه رضایتمندی مشتریان مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران با بهبود کیفیت خدمات مجموعه های ورزشی | طیبه زرگر؛ راضیه صفایی
 
۸- نقش آموزش کوهنوردان و گردشگران در تقویت و توسعه اکوتوریسم کوهستان (مطالعه موردی کوه دماوند) | محسن رنجبر؛ فاطمه موحدیان؛ زهرا السادات احمدی زاده
 

مقاله ۱ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

نقش فعالیت‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در توسعه فرهنگ شهروندی (مطالعه موردی: شهروندان منطقه ۱۵ تهران) | فریده حاجی محمدحسین؛ فاطمه عزیز آبادی فراهانی

از آنجا که شهروندی از مفاهیم کلیدی در شناخت و توصیف جایگاه و وضعیت انسان امروزی است، می‌طلبد تا به نیازهای این جایگاه از طریق زنجیره‌‌ای از فعالیت‌های فرهنگی- آموزشی پاسخی مناسب و درخور داده شود. اینکه این فعالیت‌ها چگونه و با چه سازوکارهایی می‌تواند بر تحول فرهنگ شهروندی تأثیرگذار باشد، موضوع اصلی این مقاله است. هدف اصلی تحقیق شناخت میزان تأثیر فعالیت‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در توسعه فرهنگ شهروندی است .
روش تحقیق: روش پژوهش در این بررسی، توصیفی- تحلیلی است که اطلاعات آن به‌روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری گردیده است.
یافته‌های پژوهش: حاکی از آن است که فرضیه‌های فرعی شامل: تأثیر فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و تفریحی بر توسعه سطح بهداشت و سلامت جسمی شهروندان به‌میزان ۶۱.۲٪ زیاد، سلامت روانی به‌میزان ۴۳٪ زیاد، توسعه اخلاق و رفتار شهروندی و حس احترام به دیگران در نزد شهروندان به‌میزان ۵۴.۶٪ متوسط تا خیلی‌زیاد، حس نوع‌دوستی شهروندان به‌میزان ۵۰.۷٪ متوسط تا خیلی‌زیاد، توسعه امنیت فردی شهروندان ‌به‌میزان ۳۹.۲٪ در حد صفر، توسعه امنیت اجتماعی شهروندان ‌به‌میزان ۲۴.۵٪ در حد صفر، توسعه سطح مشارکت سیاسی شهروندان به‌میزان ۵۱.۹٪ متوسط تا زیاد و فرضیه فرعی آخر، تأثیر معنادار فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و تفریحی بر توسعه سطح مشارکت اجتماعی، فرهنگی شهروندان به‌میزان ۴۲.۵٪ در حد متوسط تا زیاد رد یا تأیید شدند فرضیه اصلی (فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و تفریحی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بر توسعه فرهنگ شهروندی تأثیر معناداری دارد) نیز به‌میزان میانگین مجموع درصد تأیید فرضیه‌های فرعی (۳۰ درصد) در حد زیاد مورد تأیید قرار گرفت.
 

مقاله ۲ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

نقش شهرداریها در ارتقای مدیریت شهری با رویکرد محله گرایی | احسان فرخی؛ علی نوری کرمانی؛ علی اکبر رضایی

هدف کلی این تحقیق تبیین نقش شهرداری‌ها در ارتقای مدیریت شهری با رویکرد محله گرایی است که با مطالعه اهمیت محله گرایی در ارتقای مدیریت شهری شهرداری تهران با عنوان هدف ویژه بررسی می‌گردد.
روش پژوهش: برای مطالعات میدانی و سنجشی افته‌های مطالعه از روش هایی چون مصاحبه با متخصصان، مصاحبه با مسئولان شهری، پرسشنامه و مشاهده استفاده شد. در فرایند گزینش محله‌های مورد سنجش، تلاش شد تا محله هایی انتخاب شوند که به لحاظ ویژگی‌های کالبدی و اجتماعی متفاوت و به نوعی نماینده ای مناسب از محله مورد مطالعه به لحاظ گونه بندی کالبدی اجتماعی باشند تا یافته‌های پژوهش قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشند.
یافته‌ها: با در نظر گرفتن اهمیت شاخص‌ها و مقایسه شاخص‌ها و مقایسه آنها مشخص شد که شفافیت و اطلاع رسانی صحیح مهم‌ترین معیار و دارای بیشترین امتیاز است. مقایسه میان معیارهای مربوط به اجتماع محلی، بیانگر اهمیت بیشتر مؤلفه سرمایه اجتماعی از سرمایه کالبدی محله است. همچنین این نکته مهم، لزوم توجه به معیارهای سرمایه اجتماعی را در قالب شبکه اجتماعی، مسئولیت پذیری و توانایی‌های فردی اهالی، هنجارها و ارزش‌های عرفی و اعتماد مورد تأکید قرار می‌دهد. پس لزوم توجه به موارد فوق الذکر در قالب تدوین برنامه کاربردی و مناسب در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های مدیران و مسئولان مدیریت شهری احساس می‌گردد.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

بررسی نقش مشارکت شهروندان در توسعه فضاهای فرهنگی (مورد مطالعه: شهرستان گنبدکاووس) | حمیده رشادت جو؛ محدثه فدائی

توسعه فضاهای فرهنگی عبارت از فعالیت‌های مردم و سازمان‌ها برای ایجاد رابطه میان آثار هنری و میراث فرهنگی و نیز برای گسترش خلاقیت آنان است. فضاهای فرهنگی مکانی مناسب برای یادگیری مهارت‌های چون نظم و انضباط، اعتمابه‌نفس، رهبری و اصول بنیادین از قبیل صبر و شکیبایی و همکاری است و احترام را آموزش می‌دهد.
روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری، شهروندان گنبدکاووس هستند که تعدادشان ۱۴۳۵۵۹ نفر است و با کمک فرمول کوکران حجم نمونه۱۴۶۵ نفر به‌دست آمد.
یافته‌ها: نتایج از آزمون کی‌دو نشان می‌دهد مشارکت مالی (۱۱۰۲.۸۲۳= ۲χ )، اجرایی (۱۶۷۰.۴۱۰= ۲χ ) و فکری (۱۶۰۰.۴۷۱= ۲χ ) شهروندان با میزان توسعه فضاهای فرهنگی رابطه دارد و مشارکت شهروندان (۱۷۰۰.۳۲= ۲χ ) باعث توسعه این فضاها می‌شود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که همبستگی قوی و مثبتی بین مشارکت فکری، اجرایی و مالی وجود دارد. افزایش مشارکت شهروندان در یکی از ابعاد، زمینه را برای انواع دیگر مشارکت تسهیل می‌کند. اولویت‌بندی تاثیرات با کمک آزمون فریدمن (۱۶۴۰.۲۴۲= ۲χ ) نشان داد مشارکت اجرایی (میانگین رتبه۲.۸۴)، فکری (میانگین رتبه ۱.۶۶) و مالی (میانگین رتبه ۱.۴۹) به‌ترتیب بیش‌ترین تاثیر را بر توسعه فضاهای فرهنگی شهرستان گنبدکاوس دارد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

بررسی نقش مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری و راهکارهای آن (مطالعه موردی اراضی عباس‌آباد) | عبدالله هندیانی؛ محسن قدمی؛ ناهید همتی

امروزه مشارکت یکی از مفاهیم کلیدی و اصلی توسعه پایدار به شمار می­رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی نموده­اند با جلب مشارکت­های مردمی به یکی ازاهداف خود که شناخت نقش مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری از فضاهای سبز شهری است نائل گردند. این مقاله نیز در راستای همین هدف به ” شناخت نقش مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری از فضاهای سبز شهری (مطالعه موردی اراضی عباس آباد)” پرداخته است.
روش پژوهش: اینپژوهش به روش پیمایش و از نوع توصیفی – تحلیلی است که از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک می­باشد. جامعه آماری تحقیق ۳۸۴ نفر است و از بین شهروندان ساکن در منطقه ۳ شهر تهران که از بوستان­های اراضی عباس­آباد استفاده می­کنند انتخاب شدند.
یافته‌ها: یافته­ها نشانگر این است که درمشارکت­های مالی ۹/۵۲ درصد پاسخگویان پرداخت به موقع عوارض، در مشارکت اجرایی ۸/۷۹ درصد پاسخگویان مشارکت در پاکسازی پارک­ها، درمشارکت فکری ۱/۶۹ درصد پاسخگویان مشارکت در نیازسنجی­ها، و درمشارکت در ارزیابی ۷/۴۹ درصد پاسخگویان مشارکت در ارزیابی عملکرد و فعالیت­ها را برمشارکت در حفظ و نگهداری از فضاهای سبز را موثر دانسته اند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

شناسائی و تحلیل روابط علی و معلولی زیرساختهای لازم برای استقرار شهرالکترونیک مبتنی بر هوش تجاری در شهر تهران | سید محمد صحفی؛ ندا کاظمی

بیش از یک دهه است که پروژه های ایجاد شهر الکترونیک در کشورهای مختلف کلید خورده است. در ای ران نی زدولت گامهایی در جهت ایجاد چنین شهرهایی برداشته است.پژوهش حاضر به شناسایی و تحلیل روابط علت و معل ولدر زیرساختهای لازم برای استقرار شهر الکترونیک مبتنی بر هوش تجاری در کلانشهر تهران می پردازد و به دنب ال آنیک مدل مفهومی جدید را توسعه می دهد.در مرحله اول انجام این پژوهش برای شناسائی و پالایش زیرساختهای شهر الکترونیک مبتنی بر ه وش تج اری ازمصاحبه تخصصی و نیم ساخت یافته استفاده شده است. مصاحبه از ترکیبی از خبرگان با تخصصهای گوناگون استفادهب رای اولویتبن دی مع یاره ا و ANP متشکل از ۱۲ نفر صورت گرفته است.در مرحل ه دوم و س وم پ ژوهش ا ز تکنی کشاخصهها استفاده شده است ودر گام نهائی پژوهش از تحلیل شکاف و از فرمول کوکران ب را ی محاس به حج م ننون هاستفاده شده است.مدل توسعه داده شده در این پژوهش نشان داد: بلوغ نرم افزاری، بلوغ سخت افزاری، مراکز دادهای، یکپاره سازیدادهها، حاکنیت داده و مدیریت یکپارچه ارکان اصلی و زیرساختهای بنیادین استقرار شهر الکترونیک مبتنی بر هوشتجاری هستند و الگوی روابط علی میان این متغیرها نشان می دهد که هرچه عناصر آزمون شده در سطوح بالاتر محورقرار بگیرد علی تر هستند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت پسماند توسط شهروندان شهر تهران | شقایق خیری؛ اکرم آزاد ارمکی

در شهر تهران پسماندهایی تولید می شود که مصداق طلای کثیف است و ورود آن به منابع آب و خاک، منجر به آلودگی اکوسیستم می گردد و بیماری‌های زیادی به وجود می آیند و با توجه به این موضوع بر روش صحیح جمع آوری پسماند در شهر تأکید شده است. لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت پسماند توسط شهروندان شهر تهران می­باشد.
روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی– همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر کلیه زنان خانه‌دار ساکن شهر تهران بود. حجم نمونه‌ با استفاده فرمول کوکران تعیین شد (۳۸۵n=). روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب بود. ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخت بود. روایی پرسشنامه‌ها توسط اساتید و کارشناسان محیط‌زیست استان تهران تأیید شد. پایایی بخش‌های مختلف پرسشنامه از طریق انجام پیش‌آزمون و محاسبه آلفای کرونباخ برآورد گردید (۹۵/۰≥ α ≥۷۸/۰).
یافته ها: یافته‌ها نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، عوامل اجتماعی همانند آموزشی، مشارکتی و رسانه‌ای، عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با پذیرش مدیریت پسماند دارای همبستگی معناداری می‌باشد.
نتیجه گیری: آزمون اسپیرمن با ۹۵ درصد اطمینان رابطه مثبت و معنی داری را بین تحصیلات شهروندان و پذیرش مدیریت پسماند نشان داد. آزمون پیرسون با ۹۹ درصد اطمینان رابطه مثبت و معنی داری را بین عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نقش رسانه‌ها، مشارکت و آموزش شهروندی و پذیرش مدیریت پسماند نشان داد. با توجه به عوامل فوق می‌توان از همکاری شهروندان در مدیریت پسماند( تفکیک زباله‌ها و غیره) استفاده بهینه نمود.
 
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۷ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

بررسی رابطه رضایتمندی مشتریان مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران با بهبود کیفیت خدمات مجموعه های ورزشی | طیبه زرگر؛ راضیه صفایی

شکی نیست که در جهان امروز موفقیت هر سازمان به طور مستقیم بستگی رضایت مشتریان سازمان دارد. هر سازمان موفقی مایل است خدماتی را ارائه کند که رضایت مشتریان را فراهم سازد. شرکت‌ها و مؤسسات نمی‌توانند اهداف اساسی کار خود نظیر دستیابی به مزیت رقابتی یا ایجاد سود را نادیده بگیرند. رضایت مشتریان مزایای زیادی را برای شرکت ایجاد می‌نماید و سطوح بالاتر رضایت مشتریان، منجر به وفاداری مشتریان می‌شود.در واقع خدمت به مشتری قدیمی‌ترین و درعین‌حال تازه‌ترین مسئله برای هر موسسه‌ای است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر با توجه روابط بین متغیرها و روش­های آماری مورد استفاده از دسته تحقیق­های همبستگی بوده و به روش میدانی به اجرا در آمده است.
یافته ها: باتوجه به معناداری مقدار آزمون F می­توان نتیجه گرفت که مدل رگرسیونی تحقیق مرکب از متغیر مستقل و متغیر وابسته مدل خوبی بوده و متغیر مستقل قادر است تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.نتایج رگرسیون خطی ساده دومتغیرهکه بهبود کیفیتتوانایی پیش­بینی رضایتمندی مشتریان را در بین مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران دارد.
نتیجه گیری: بهبود کیفیت خدمات مجموعه ورزشی توانایی پیش­بینی رضایتمندی مشتریان مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران را دارد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۱۷

نقش آموزش کوهنوردان و گردشگران در تقویت و توسعه اکوتوریسم کوهستان (مطالعه موردی کوه دماوند) | محسن رنجبر؛ فاطمه موحدیان؛ زهرا السادات احمدی زاده

پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سواال است که آیا آموزش کوهنوردان وگردشگران منجر بهحفاظت از محیط زیست، تقویت جوامع محلی، توریسم پایدار و توسعه اکوتوریسم می شود؟ و همچنین کاهش معضلاتزیست محیطی را به دنبال دارد؟ اکوتوریسم کوهستان موجب ارتقاء و تشویق رفتار توریسمی مسئولیت پذیرانه، حفظ وبقای مکانهای طبیعی، حیات وحش و اکوسیستمها، شناخت فرهنگ محلی و شیوه های زندگی سنتی و در نهایت طرحریزی اشکال پایدار و مناسب زندگی برای مردم و افرادی که در نواحی و جوامع دور دست زندگی می کنند، خواهد شد.روش پژوهش: تحقیق حاضر به شیوه توصیفی انجام شد و دیدگاه افراد مورد ارزیابی قرار گرفت در این پژوهش،کوهستان دماوند به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده با توجه به اینکه دماوند به عنوان بلند ترین قله خاورمیانه، باانبار ذخیره تنوع زیستی محسوب می شود همچنین تنها یک اثر طبیعی نیست از » اندمیک « داشتن ۷۲ گونه گیاهیجنبه های دیگر نظیر زمین شناسی نیز بسیار با اهمیت است. و قابلیت ثبت جهانی را نیز دارا است. و بایستی مشکلاتیکه در راه ثبت جهانی آن وجود دارد بر طرف گردد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد به منظوراندازهگیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار spss انجام گردیده است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
کافه نادری
منبع
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا