نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳۴ مهر ۱۳۹۴
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳۴
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۴
باغ انگلیسی، رنسانسی دیگر |حشمتاله متدین ، رضا متدین
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۴
بازتعریفِ نقشِ زن در خانواده و تأثیر آن بر تزییناتِ نقاشی و ساختارِ خانههای اعیانی تهران در دورة قاجار | مریم ارمغان ، حسین سلطان زاده ، هما ایرانیبهبهانی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۴
رویکرد تحلیلی به الگوی شهرسازی سنتی برای ارایه ضوابط ساختارمحور تاریخی در مقیاس شهرهای متوسط و میانی (مطالعه موردی : شهر میانه) | کاملیا افتخاری
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۴
نمایش خیابانی و نسبت آن با فضاهای شهری | مجید سرسنگی
یکی از گونههای نمایش، از ابتدای آغاز این هنر، اجرا در «فضاهای بیرونی»، اعم از میادین، راههای عبور و مرور، مراکز تجمع مردم (نظیر بازارها، کشتزارها، مقابل معابد) و سایر فضاها از این دست بوده است. در روزگار معاصر نیز ما شاهد اجرای نمایشهایی هستیم که به جای استفاده از فضاهای «داخلی» و «رسمی»، محیط بیرونی، خیابانها، کافهها و دیگر مکانهای نمایش «غیررسمی» را برای خود برمیگزینند.
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۴
تحلیل جریانهای هنری نقاشی معاصر ازبکستان | مهدی محمدزاده ، آرزو پایدارفرد
کشور ازبکستان یکی از کشورهای مهم در عرصة فرهنگی آسیای مرکزی است که به واسطة نقاشیهای چند هزارسالة کشفشده در محوطة باستانی افراسیاب متعلق به قرن ۷ و ۸ م. و نگارگری مکتب بخارا در قرون ۱۵ و ۱۶ م. جزء کشورهای غنی از نظر هنرهای سنتی، بهویژه نقاشی بوده است. همین امر نگارندگان را بر آن داشت تا با فرضیهای مبتنی بر وجود نشانههایی از نقاشی و نگارگری با سابقة ازبکستان در نقاشی معاصر، جریانات هنری معاصر نقاشی این کشور را شناسایی کنند.
چکیده مقاله ششم
تحلیل زمینههای پیدایش مجسمهسازی پستمدرن از ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ | سمیه موسویان
در دورة پستمدرنیسم، هنر دچار کارکردهای متغیری شده و مدام در حال تغییر ماهیت و هویت است. این مسایل در ارتباط مستقیم با مجسمهسازی امروز است زیرا این گوناگونی حیرتآور در هیچ زمینهای به اندازة جهان مجسمهسازی آشکار نیست. حال این سؤال مطرح میشود که چه تحولاتی در دوره مدرن منجر به ظهور مجسمهسازی پستمدرن شد؟ چنین فرض میشود که توجه به محتواگرایی و مفهومیبودن مجسمه برخلاف فرمگرایی حاکم در دوره مدرن باعث شد که رویکردهای غالب در مجسمهسازی تغییر کرده و مجسمهسازی پستمدرن با صورتهای بیانی جدیدش ظهور پیدا کند.
چکیده مقاله هفتم
بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران | حکمت اله ملاصالحی
نوشتار حاضر بر محور سه مفهوم کلیدی بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران تدوین شده است. مفهوم بازخوانی در مباحث پیشرو نه به تصادف و نه از سر ذوق بلکه با اتکاء به هدفی مشخص و با ابتناء به روششناسی و رویکردی معین گزیده شده و مورد بحث قرارگرفته است. هر اثر یادمانی در بستر جاری و شرایط تاریخی و مقتضیات و ملزومات فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی دورهای که در آن پدید میآمده برای گروههای اجتماعی و مردمانی که آن را پدید میآوردهاند در زمانه خود چونان واقعیتی زنده و فعّال بر صحنه تاریخ و فرهنگ و زندگی مردم آن جامعه حضور داشته، نقش خود را بر شانه میکشیده و ایفا میکرده است.
چکیده مقاله هشتم
مکانیابی شهر ایلخانی اوجان براساس منابع تاریخی و بررسیهای باستانشناختی (مطالعه محوطههای کوللر و دالیدرهسی در شهرستان بستانآباد) | رحیم ولایتی ، بهزاد مهدی زاده ، حمید خانعلی
شهر اوجان از جمله شهرهای اسلامی ایران است که در دوره ایلخانی رشد و توسعه یافت. این شهر بنا بر گفته منابع، از قرون اولیه اسلامی نیز وجود داشته است، اما در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگهای مختلف نتوانسته بود موجودیت خود را به عنوان یک شهر مهم و استراتژیک آشکار سازد و تنها در دورة ایلخانی است که این مهم حاصل میشود.
چکیده مقاله نهم
عوامل مؤثر بر ایجاد و ارتقاء اجتماعپذیری در فضاهای عمومی با مقیاسهای مختلف شهر تهران (نمونه موردی : فضاهای عمومی دو محله و یک ناحیه در منطقه ۷ تهران) | دلارام شجاعی ، پروین پرتوی
گرایش به زندگی ماشینی، حضور گسترده وسایل نقلیه و تغییر چهره شهر به واسطه چیرگی اتومبیل بر فضای شهری، جداییگزینی مردم از فضاهای عمومی، نادیدهانگاری ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و هویتی نهفته در فضاهای عمومی، بیتوجهی به حفظ و ارتقای حیات جمعی در دهههای پیشین، موجب شده که برخی فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف شهری اهمیت و نقش خود را از دست بدهند.
چکیده مقاله دهم
مشارکت فضا و مردم یا اتصال امر سیاسی و فضای شهری (نمونه موردی : محلة بابالوزیر و میدان التحریر قاهره، ۱۳۹۱) | علی جاودانی ، حسین پروین
مشارکت در دهههای اخیر، جایگاهی مهم در حوزههای گوناگون طراحی و برنامهریزی فضا از جمله برنامهریزی شهری و طراحی منظر به دست آورده است. در عین آنکه رویکرد مشارکتی به واقع رویکردی اساساً سیاسی و عدالتخواهانه است، اما در دو دهة اخیر چرخش الگوهای مشارکتی برنامهریزی و طراحی از مبارزه برای احقاق حقوق مردم، شهروندان و محرومان به سوی مذاکره با دولت و نیز دورشدن آنها از سویههای سیاسی مشارکت، تصمیماتی جدا از ریشههای اجتماعی-سیاسی بحث مشارکت به دنبال داشته که نتایج آن را به هیچ روی نمیتوان عدالتخواهانه دانست.