تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹ (۳)

 مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۸ (بخش۳)

۱۷- کارگاه تخصصی بررسی نقش دانه‌های درشت در توسعه شهر
 
۱۸-توسعه دانشگاه، الگو و اندازه | سارا ایمانزاده
 
۱۹-منظر پساصنعتی، میراث یا متروکه؟ بررسی موردی : کوره‌های آجرپزی | معصومه بهارلو
 
۲۰-نظرگاه
 
۲۱- معرفی کتاب؛ اصول نوسازی شهری، رویکردی نو به بافت‌های فرسوده | سید امیر منصوری
 
۲۲- کارشناسی ارشد معماری منظر در دانشگاه امام خمینی
 
۲۳-حکم دادگاه، رأی به طرح «له‌آل» پاریس نداد | محمدرضا مهربانی گلزار
 
۲۴-نگاهی به ظرفیت فراموش شدة میدان تجریش | امیر حیدری
 
۲۵-از کی الگو بگیریم؟
 
۲۶-آسیب‌شناسی زندگی معلولان و سالمندان | سروناز بهبهانی
 
 

چکیده مقاله ۱۷ نشریه مجله علمی منظر شماره ۸

کارگاه تخصصی بررسی نقش دانه‌های درشت در توسعه شهر

دانه‌های درشت شهری اراضی بایر یا دارای کاربری واحد است که در مقیاس شهر به عنوان پهنه بزرگ حضور دارد. این پهنه‌ها جریان آمد و شد و تأثیرپذیری محیط اطراف خود از یکدیگر را قطع می‌کند. حضور طولانی‌مدت آنها در شهر در محل اتصال آنها با بافت، نقطه‌ای بن‌بست ایجاد کرده که تغییر کاربری آن موجب پیدایش ناحیه‌ای جدید در شهر می‌شود که از یک سو اقتضائات زندگی جدید خود را دارد و از سوی دیگر منطقه بن‌بست را می‌گشاید و ارتباط نواحی اطراف از طریق این پهنه برقرار می‌شود.
این میزگرد با هدف بررسی نقش دانه‌های درشت در توسعه شهر پیرامون محورهای ذیل صورت گرفته است :
۱. روش برنامه‌ریزی، مدیریت و جایگاه در اسناد شهری
۲. نقش اقتصادی- اجتماعی در تحریک توسعه
۳. نوسازی شهری (مقیاس خرد و کلان)
۴. بررسی موردی: قلعه مرغی و دانشگاه تهران

چکیده مقاله ۱۸ مجله علمی منظر شماره ۸

توسعه دانشگاه، الگو و اندازه | سارا ایمانزاده

به منظور رفع نابسامانی‌های دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۶ طرح ساماندهی دانشگاه تهران در دستور کار مقامات دولتی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۰ اجرای آن به تصویب رسید. بعضی از اهداف این طرح به شرح زیر است :
ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، توسعه تحصیلات تکمیلی، ایجاد رشته‌های جدید علمی، بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی و فرهنگی، افزایش ضریب ایمنی و امنیت در دانشگاه و محیط‌های اطراف و نیز افزایش نقش مشارکتی مردم در ارتقای فرهنگی-‌اجتماعی.
روند در پیش‌گرفته برای رسیدن به این اهداف و اتفاقاتی که امروزه در اطراف دانشگاه در حال رخ‌دادن است (از بین‌بردن ساختمان‌های با‌ارزش و محلات) و کمبود مطالعات در زمینه توسعۀ دانشگاه‌ها، ضرورت پرداختن به مسائل توسعه دانشگاه در شهر و به ویژه دانشگاه تهران را ایجاب می‌کند.
 
نواحی صنعتی که روزگاری بخش مهمی از زندگی انسان‌ بود، اکنون رها شده‌ است. کوره‌های آجرپزی نمونه‌ای از مناظر پساصنعتی خاص ایران است که هم‌اکنون به‌دلیل معضلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی محکوم به نابودی است. حال آنکه این سایت‌ها به‌عنوان منظری میراثی‌ـ‌ صنعتی دارای ارزش است. با توجه به تراکم بالای شهری، این نواحی، موقعیتی ممتاز برای ایجاد منظر چندعملکردی و پویا در سطح کلان‌شهر تهران محسوب می‌شود. چرایی حفظ یا تخریب سایت کوره‌های آجرپزی، سؤال محوری این پژوهش را تشکیل می‌دهد. بازتولید گونة جدیدی از منظر که علاوه بر محل گذراندن اوقات فراغت، غنا‌بخش هویت و خاطرات صنعتی گذشته نیز باشد، چشم‌انداز ارائه‌شده برای سایت‌ متروک و زوال‌یافته کوره‌های آجرپزی است. در واقع، منظر با دخالت در این سایت‌های به ظاهر فاقد ارزش و بازگرداندن آنها به جامعه و شهر، به خلق ارزشی جدید می‌پردازد که شکل‌دهندة رفتاری نو در جامعه است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 55

چکیده مقاله ۲۰ مجله علمی منظر شماره ۸

نظرگاه

 

دریافت کامل مقاله      



چکیده مقاله ۲۳

حکم دادگاه، رأی به طرح «له‌آل» پاریس نداد | محمدرضا مهربانی گلزار

هنگامی‌که روزنامه «لوموند» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۴ با تیتر ” قلب پاریس دوباره طراحی خواهد شد” پرونده ساماندهی مجدد منطقه «له‌آل» را علنی کرد، نگاه‌ها به این بخش مهم از بافت تاریخی پاریس معطوف شد. اما اخیراً دادگاه اداری شهر پاریس حکم به تعلیق این پروژه داد و اجرای آن را منوط به نظر شورای شهر پاریس و کسب موافقت گروه‌های ذی‌نفع کرد. از آغاز طراحی پروژه حدود ۶ سال می‌گذرد و تاکنون حدود ۷۰ مقاله در خصوص این اقدام، در روزنامه‌ها و مجلات تخصصی منتشر شده است که سعی در بازخوانی این ماجرا دارد؛ روزنامه لوموند در ۱۸ می ۲۰۱۰، یک مقاله انتقادی در رابطه با طرح به اجرا درنیامده، ضمن اشاره به حکم دادگاه، معمار طرح را به باد انتقاد گرفت و طرح او را «هوسرانی یک معمار» نامید و اجرای آن را به منزله نابودی این بخش از بافت پاریس دانست. اما این شروع داستان نبود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 12 بهمن 1388

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۴

نگاهی به ظرفیت فراموش شدة میدان تجریش | امیر حیدری

همه ساله می‌توان شاهد تغییراتی چون اضافه شدن مبلمان جدید به نقاط مختلف شهر بود. هریک از این اثاثیۀ شهری جدای از هدف اولیۀ ساخت؛ امکانات، مزایا و حتی معایبی دارند که گاه در ابتدای امر بر استفاده‌کنندگان و حتی طراح روشن نبوده و تنها در گذر زمان و نحوۀ برخورد فرهنگ جامعه با آنها، این نواقص پنهان، شروع به خود‌نمایی می‌کند. از جمله این اثاثیه می‌توان به طور عام به پل‌های گذر عابر پیاده اشاره کرد که در بیشتر مواقع، با هدف رفع نیازهای ترافیکی نصب می‌شوند، در حالی‌که با گذر زمان، پتانسیل‌هایی فراتر از عبور و مرور، بر این پل‌ها مترتب می‌شود
 

دریافت کامل مقاله         

 


چکیده مقاله ۲۵

از کی الگو بگیریم؟

«معمار منهای بیست و چهار»، روزنامه الکترونیکی در زمینه معماری و شهر است که تحت نظارت پژوهشکدة نظر منتشر می‌شود. این پایگاه در زمینه‌های هنری، علمی- فرهنگی- اجتماعی و گرایش‌های تخصصی مرتبط با معماری و شهر‌ فعالیت می‌کند. هیئت تحریریه این روزنامه معمارانی با کمتر از ۲۴ سال سن هستند که در دانشگاه‌های مختلف ایران مشغول به تحصیل‌اند و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند. «معمار منهای بیست و چهار» در حال حاضر با مشارکت ۸ دانشگاه شامل : دانشگاه‌های تهران، شهید‌بهشتی، آزاد واحد تهران ـ مرکز، علم و صنعت، کاشان، آزاد واحد تهران ـ جنوب، سوره، شریعتی، بابل و ارومیه فعالیت می‌کند.
 

دریافت کامل مقاله         

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره 17

 


چکیده مقاله ۲۶

آسیب‌شناسی زندگی معلولان و سالمندان | سروناز بهبهانی

در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، عدم انسجام و مدیریت جامع مسایل سبب از هم‌گسیختگی اموری شده است که پرداختن به هر یک از آنها نیازمند سال ها تحقیق، ژرف‌اندیشی و برنامه ریزی در سطوح خرد و کلان سیاستگذاری های کشور است. یکی از این مسایل را می توان با نگاهی به اطراف و فضای شهرهایی که در آن زندگی می کنیم دریافت.

دریافت کامل مقاله         

 


 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا