تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 35 پاییز 1398 بخش اول

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

 
۱- حفاظت از پل ساسانی- اسلامی کشکان استان لرستان با رویکرد منظرفرهنگی (هنری) | مهدی پیرحیاتی؛ بهنام پدرام؛ علیرضا انیسی
 
۲- تحوّلات ساختاری خطّ نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تأکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی) | آمنه گلستان؛ مهران هوشیار
 
۳ – مطالعه تطبیقی ارتباط امر والای کانت با نقاشی‌‌های مرتبط با تصاویر حضرت مریم و مسیح در دوران بیزانس و گوتیک | پیمان علیزاده اسکویی؛ اسماعیل بنی اردلان؛ کامران افشار مهاجر؛ محمد رضا شریف زاده؛ محمد جواد صافیان
 
۴- تداعی‌های ذهنی در شناخت شاخصه‌های معماری اسلامی | مریم چرخچیان
 
۵- کاربرد ابزار مدرن در منبت نقوش سنتی ایران با تکیه بر آثار هنرمندان تهران | مهدی امرائی؛ مرتضی افشار؛ خشایار قاضی زاده
 
۶- تطبیق تصویر استعاره‌ای زنان در اشعار دو بانو (فروغ فرخزاد و جمانه حداد) | نرجس کیخا؛ مسعود اکبری زاده
 
۷- مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی رئالیسم و بازتاب آن در چند تابلو از «گوستاو کوربه» | احمد محمدی؛ حسین اردلانی
 
۸- بررسی مولفه های زیبایی شناسی آثار هنر اسلامی بر اساس نظرات عرفانی ملا محسن فیض کاشانی و آبراهام مَزلو | غلامحسین خمّر؛ حبیب جدیدالاسلامی؛ مصطفی سالاری
 
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

حفاظت از پل ساسانی- اسلامی کشکان استان لرستان با رویکرد منظرفرهنگی (هنری) | مهدی پیرحیاتی؛ بهنام پدرام؛ علیرضا انیسی

استان لرستان در غرب ایران با دارا بودن رودهای پرآب و به دلیل قرار داشتن در مسیرهای باستانی بین پایتخت‌های دوران مختلف، ارتباطات دائمی بین این مناطق را از طریق احداث پل‌هایی عظیم برقرار می‌کرده است. ناشناخته ماندن هویت و ارزش والای این آثار برای جامعه بومی، کشور و جامعه بین‌الملل، تخریب این آثار و محیط طبیعی وابسته به آن توسط مردم بومی و گردشگران[۱]، نبود برنامه مطلوب و بودجه لازمِ حفاظت و نادیده ‌انگاشتن بستر طبیعی پل‌ها[۲]در امر حفاظت، همگی باعث شده که این آثار ارزشمند در معرض تخریب قرار گیرند. بر این اساس هدف پژوهش مذکور شناسایی منظرفرهنگی پل تاریخی کشکان و چالش­های حفاظت از آن بوده تا بتواند در راستای فهم حفاظت از این اثر قدمی موثر بردارد
 
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

تحوّلات ساختاری خطّ نستعلیق با ورود صنعت چاپ سنگی در دوره قاجار (با تأکید بر دو اثر شاخص از محمدرضا کلهر و محمدحسین شیرازی) | آمنه گلستان؛ مهران هوشیار

روند تحوّلات سبکی و شکلی قلم ‌نستعلیق از آغاز شکل‌گیری تا اواسط دوره قاجار با فراز و فرودهایی تدریجی تداوم داشت، امّا هم‌زمان با ورود و رواج چاپ‌ سنگی در شهرهای مختلف ایران و قابلیت­ها و محدودیت­های این صنعت نوظهور برای نگارش متون فارسی، تغییراتی در فرم حروف ایجاد شد.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

مطالعه تطبیقی ارتباط امر والای کانت با نقاشی‌‌های مرتبط با تصاویر حضرت مریم و مسیح در دوران بیزانس و گوتیک | پیمان علیزاده اسکویی؛ اسماعیل بنی اردلان؛ کامران افشار مهاجر؛ محمد رضا شریف زاده؛ محمد جواد صافیان

یکی از مباحث ارزنده­ای که در فلسفه­ کانت به آن پرداخته شده، امر «والا در نقد قوه حکم» است. به زعم کانت والا بر تصورات نامحدود و نامتناهی چون زمان، مرگ، فضا و عالم روحانی اشاره دارد، والا اشاره بر عظمتی داردکه برتر از هر مقایسه­ای و ماورای هر قیاسی است.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

تداعی‌های ذهنی در شناخت شاخصه‌های معماری اسلامی | مریم چرخچیان

معماری اسلامی ایران به عنوان بخش عظیمی از هویت، تاریخ و فرهنگ این سرزمین، همواره الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان و معماران این مرز و بوم بوده‌است. بنابراین، احیاء ارزش‌های این معماری در فضای امروز و زنده‌نگاه‌داشتن این میراث ارزشمند مستلزم شناخت ویژگی‌ها و مؤلفه‌های شاخص آن است. مطالعات صورت گرفته در این حوزه نشان می‌دهد معماری اسلامی از سه جنبه عناصر معنایی، اصول مشترک طراحی در سرزمین‌های مختلف و نیز عناصر و مؤلفه‌های کالبدی آن قابل بررسی است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

کاربرد ابزار مدرن در منبت نقوش سنتی ایران با تکیه بر آثار هنرمندان تهران | مهدی امرائی؛ مرتضی افشار؛ خشایار قاضی زاده

امروزه با تکامل ابزار سنتی و به‌کارگیری ابزارهای جدید در منبت، هنرمندان توانسته‌اند علاوه بر حفظ ارزش‌های سنتی و بومی نهفته در هنر منبت، موجبات افزایش دقت و ظرافت در آفرینش تولیدات خویش را فراهم آورند؛ شناخت و معرفت نسبت به اهمیت ذاتی ابزار و مواد در هنرهای سنتی و لزوم پایبندی و تخلق به آداب هنرمندی موجب شده تا گام مهمی در تربیت و پرورش هنرمندان و خلق آثار بدیع و بازیابی هویت فرهنگی و ملی جامعه ایران برداشته شود
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۵

تطبیق تصویر استعاره‌ای زنان در اشعار دو بانو (فروغ فرخزاد و جمانه حداد) | نرجس کیخا؛ مسعود اکبری زاده

ادبیات معاصر یک منبع بسیار غنی درباره­ی موضوع زن به حساب می­آید و طبیعی است اشعاری که زنان در این حوزه سروده­اند مستلزم توجه و تعمق بیشتری است. این مقاله در نظر دارد به روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای و ترجمه­ی متون به موضوع تصویر استعاره­ای زنان در شعر دو نویسنده و شاعر برجسته ایرانی و عرب؛ فروغ فرخزاد و جمانه حداد را مورد مطالعه قرار دهد و ذهنیت شاعران مذکور را در این باب تبیین نماید.
 

دریافت کامل مقاله


 

مقاله ۷

مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی رئالیسم و بازتاب آن در چند تابلو از «گوستاو کوربه» | احمد محمدی؛ حسین اردلانی

رئالیسم به مثابه جریانی در هنر نقاشی حضور خود را در دهه‌های اول و دوم قرن نوزدهم اعلام کرد. بنیانگذار این نحله هنری، نقاش سنت‌شکن فرانسوی «گوستاو کوربه» بود. هنرمندان رئالیسم با گسست از قواعد معهود هنرمندان زمانه خود و عطف‌توجه به موضوعات روزمره مردم، بروز شور اجتماعی، نگاه نقادانه به طبقات بالای جامعه و نهایتاً انعکاس زندگی واقعی مردم به دور از رؤیاپردازی‌ها و اغراق‌های رمانتیک، مؤلفه‌های زیبایی‌شناسانه خود را بنا نهادند و به سبب همین گرایش جامعه محور، با اقبال عامه مخاطبین روبرو شدند.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸

بررسی مولفه های زیبایی شناسی آثار هنر اسلامی بر اساس نظرات عرفانی ملا محسن فیض کاشانی و آبراهام مَزلو | غلامحسین خمّر؛ حبیب جدیدالاسلامی؛ مصطفی سالاری

یکی از تغییرات بنیادین که در دو دهۀ اخیر در بررسی و تحلیل آثار هنری به ویژه شعر به وجود آمده، بهره­گیری از دستاوردهای دانش روان­شناسی است. در میان نحله­های متعدد این دانش، مکتب روانشناسی انسان­گرایانه اهمیت ویژه­ای دارد؛ زیرا به توصیف مؤلفه­های مثبت انسانی می­پردازد و الگویی برتر از نوع بشر و توانایی­های او ارائه می­دهد.
 

دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش های باستان شناسی ایران شماره 17
منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا