تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵ (۱)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵ زمستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۵ بخش (۱)

۱- نگرشی بر قنات با محوریت آموزش و احیاء فناوری بومی، فرهنگ ومعماری ایرانی
 
۲- تأثیر ضریب دید به آسمان در آسایش حرارتی کاربران فضای باز شهری، بررسی بوستان های منتخب شهر تهران
 
۳- گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران با معیار فضای باز
 
۴ – کاهش خطر زلزلۀ مراکز آموزش عالی با کمترین هزینه، نمونه موردی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
 
۵ – بایسته های طراحی مسجد بر مبنای کارکردهای فرهنگی- اجتماعی
 
۶- بررسی تأثیر محیط طبیعی بر رفتار و اخلاق از دید متفکران اسلامی و نتایج آن در طراحی محیط مصنوع
 
۷- ارزیابی خیابان های شهری بر اساس رهیافت انسان گرا نمونه موردی خیابان سمیه شهر شیراز
 
۸- ارزیابی عدالت اجتماعی در طرح منظر شهری محله خو ب بخت، منطقه ۱۵ شهرداری تهران

 


 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵

نگرشی بر قنات با محوریت آموزش و احیاء فناوری بومی، فرهنگ ومعماری ایرانی

آب از دیرباز مهمترین عامل عمران و توسعه در جهان بوده است. توجه به وضعیت خاص منابع آب و توزیع ناهمگون بارندگی، خشکسالی های پی در پی، رعایت نشدن اصول مربوط به نگهداری و حفاظت منابع آب، در طول تاریخ ذهن خلاق بشر را به خود مشغول داشته، تا به شیوه های گوناگون در جستجوی کشف را ه حل های بدیع و خلاقانه برای رفع این مسأله بوده و به فکر استفادۀ بهینه از فنون بهره برداری از آب های زیرزمینی و ترویج آموزش بیشتر در این زمینه باشد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 38

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵

تأثیر ضریب دید به آسمان در آسایش حرارتی کاربران فضای باز شهری، بررسی بوستان های منتخب شهر تهران

از مهمترین بخش های برنامه ریزی و طراحی فضای باز شهری، توجه به ارتقاء کیفیت محیط و افزایش رضایت کاربران است. شناخت رابطۀ متغیرهای اقلیمی- محیطی مؤثر بر آسایش حرارتی، امکان ارائۀ راهکارهای مناسب افزایش کیفیت محیط فضاهای باز را به وجود می آورد. یکی از متغیرهای مؤثر در خرد اقلیم فضای باز شهری “ضریب دید به آسمان” می باشد که بیان کنندۀ نسبت میزان تابش دریافتی یک سطح صاف از مجموع تابش های نیم کره دربرگیرندۀ آن سطح است.
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵

گونه شناسی مجتمع های مسکونی تهران با معیار فضای باز

 
محدودیت های موجود در شهرهای بزرگ، منجر به گسترش ساخت مجتمع های مسکونی و کاهش سهم حیاط خصوصی در معماری معاصر گردیده است. فضای باز مسکونی علاوه بر تأمین نور و روشنایی فضاهای داخلی و تهویۀ طبیعی، به عنوان فرصتی برای ارتباط بیشتر با طبیعت و مکانی برای تعاملات اجتماعی است. با توجه به محدودیت فضای داخلی واحدهای مسکونی و سابقۀ سنتی حضور حیاط در زندگی ایرانی، فضای باز مجالی برای گسترش عملکرد فضای داخلی و رابطۀ آن با فضای بیرونی است.
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵

کاهش خطر زلزلۀ مراکز آموزش عالی با کمترین هزینه، نمونه موردی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی

وقوع سوانح طبیعی و انسان- ساخت متعدد در مراکز آموزش عالی کشور در سال های اخیر، مانند: آتش سوزی برخی از آزمایشگاه های دانشگاه شهید بهشتی، آتش سوزی کتابخانۀ دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۴ و تخریب کامل دانشگاه های پیام نور و آزاداسلامی در زلزلۀ سال ۱۳۸۲ بم، که طی آن علاوه بر تلفات و خسارات مالی فراوان، بسیاری از نسخ با ارزش، مراجع نفیس، اسناد و مطالعات منحصر بفرد، تجهیزات حساس و پایان نامه های دانشجویی از میان رفت و صدمات مادی و معنوی غیر قابل جبرانی را به جامعۀ دانشگاهی وارد نمود.

 
 

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۵

بایسته های طراحی مسجد بر مبنای کارکردهای فرهنگی- اجتماعی

از زمان بنیانگذاری مساجد اسلامی توسط نبی اکرم)ص(، نه تنها به صورت شکلی مساجد متحول شده اند، بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز در جریان دگرگونی قرار گرفته و هویتی جدید برای آنها پدید آمده است. برای آن که مسجد بتواند جایگاه حقیقی خود را در جامعه محقق سازد، لازم است دو دسته کارکرد را به صورت همزمان تأمین نمایند: -۱ کارکردهای آیینی ۲- کارکردهای فرهنگی– اجتماعی؛ بسیاری از فعالیت ها به صورت همزمان هر دو کارکرد را در بردارند، به عنوان مثال برگزاری نماز جماعت از یک سو مراسمی آیینی است و از یک سوی دیگر کارکردهای فرهنگی – اجتماعی را نیز به همراه خود دارد.
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 26 بهار 1393 (1)

چکیده مقاله ۶

بررسی تأثیر محیط طبیعی بر رفتار و اخلاق از دید متفکران اسلامی و نتایج آن در طراحی محیط مصنوع

امروزه با گسترش مکاتب طبیعت گرا، برخی تلاش کرده اند که با مبنایی نسبیت گرایانه تفاوت هویت های فرهنگی را در گوناگونی زمینه های اقلیمی و طبیعی تفسیر نمایند. در تعالیم دینی متونی در تأیید این تأثیر، متونی در رد و یکپارچگی هویت انسانی الهی وجود دارد. بررسی دقیق میزان و نوع تأثیر محیط بر اخلاق و رفتار می تواند در تنظیم مبانی طراحی محیطی راهگشا باشد.
 
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۷

ارزیابی خیابان های شهری بر اساس رهیافت انسان گرا نمونه موردی خیابان سمیه شهر شیراز

خیابان مشخصة مهم حیطه عمومی است و جاذب کیفیت درخور خود می باشد. بر این اساس، به کیفیت زندگی شهروندانی کمک می کند که در آن ساکن بوده یا تنها از آن عبور می کنند. از نقطه نظر برنامه ریزان و طراحان شهری، خیابان به عنوان یک فضای شهری، باید جوابگوی فعالیت های مختلف شهروندان در فضاهای عمومی باشد.
 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸

ارزیابی عدالت اجتماعی در طرح منظر شهری محله خو ب بخت، منطقه ۱۵ شهرداری تهران

عدالت اجتماعی و به ویژه نحوة ارزیابی و سنجش آن از موضوعاتی است که علی رغم توجه مطالعات بسیار و مناقشات پردامنه، هنوز از مباحث پیچیده به حساب می آید و وفاق چندانی بر سر آن ایجاد نشده است. مقالة حاضر، کوششی به منظور تدوین چارچوبی برای ارزیابی عدالت اجتماعی در طرح های شهری است. بدین منظور، این مقاله معیارهای منبعث از دو دستگاه تحلیلی مبتنی بر اندیشه های جان راولز و دیوید هاروی را به عنوان چارچوب نظری خود برای سنجش عدالت اجتماعی برمی گزیند و بر اساس آن، به ارزیابی عدالت اجتماعی در طرح منظر شهری محلة خوب بخت منطقه۱۵ شهرداری تهران می پردازد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 15 (3)

 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا