تأليفاتکتابمعرفی کتاب

تاریخ شفاهی ساخت و ساز در ایران

 انتشار کتاب تاریخ شفاهی ساخت و ساز در ایران – جلد اول ؛گفت و گو با معماران ۱

به کوشش: جلال حسن خانی، رامین جلیله وند
ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۸
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۸۴
قیمت: ۶۰/۰۰۰ تومان


 

پـیشگفتار ناشر  کتاب تاریخ شفاهی ساخت و ساز در ایران – جلد اول ؛گفت و گو با معماران ۱

تاریخ شفاهی چیست؟ چه تاثیری بر جریان‌های جاری می‌تواند داشته باشد؟ مخاطب آن کیست؟ و آیا ثبت ادبیات شفاهی ـ تخصصی کمکی به شکل‌گیری گفتمان نوپای معماری معاصر ایران می‌کند؟ پاسخ به این‌ سؤالات می‌تواند گفت‌وگو را به چیزی فراتر از گپ‌زدن یا کاری موقتی تبدیل کند، به پروژه‌ای بلند مدت، جدی یا به عبارت دیگر ابزاری برای مستند‌سازی دانش در یک دوره خاص.

تولید گفتمان نیازمند گفت‌وگوست، گفتمان معماری معاصر هم بدون گفت‌وگو ممکن نیست، گفت‌وگو از هر نوع، گفت‌وگوی آثار معماری و معماران، گفت‌وگوی پنهان میان ساختمان‌ها، شهر و مردم، مردم و معماران، معماران و معماران و … بخشی از این گفت‌وگوها پنهان اما جاری و همیشگی‌اند، همچون گفت وگوی خاموش میان ساختمان‌ها؛ این ابژه‌های بی‌اراده اما فعال و گویا. بخشی نیز وابسته به زبان‌اند، همچون گفت‌وگوی میان کارفرما و معمار، که امروزه به انواع متنوعی از گفت‌وگو میان اشخاص حقیقی، هلدینگ‌ها، کارفرمایان خصولتی، پیمانکاران دفاتر طرح و ساخت، سازندگان، مهندسین مشاور، بنگاه‌های املاک و … گسترش یافته. در این میان هیچ گفت‌وگویی بی‌پرده‌تر از مصاحبه‌ی رو در رو نیست.

ادامه مطلب
آتشگهی در خواب آتش ها

 

 مقدمـه کتاب تاریخ شفاهی ساخت و ساز در ایران – جلد اول ؛گفت و گو با معماران ۱

پس از مطالعه کتاب “مصاحبه با تاریخ‌سازان” اوریانا فالاچی، و “چیزهایی هست که نمی‌دانی” که مجموعه‌ای است از مصاحبه با بیست چهره ادبی ـ هنری، متوجه فقدان چنین کتبی در گفتمان معماری معاصر و از آن مهم‌تر گفتمان ساخت و ساز در ایران شدیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های مجموعه گفت ‌وگو، خوانش غیر خطی و در نتیجه راحتی خواننده در انتخاب موضوع و تخصیص زمان‌های کوتاه و غیر پیوسته است. معمولا خوانش کتاب به صورت خطی است، از ابتدا تا انتها، اما در کتاب‌های مجموعه گفت ‌وگو، خصوصا ‌این مجموعه که در آن سعی شده سؤالات واحدی از فعالان صنعت ساخت‌و‌ساز پرسیده شود، می‌‌توان‌‌‌‌ ‌دیدگاه‌های مختلف در خصوص یک موضوع واحد را در میان آرای صاحب‌نظران جستجو کرد. بدین‌ترتیب شروع به مطالعه گسترده‌تری کردیم و در اکثر رشته‌های هنری کتاب‌های مشابهی یافتیم. ایده اولیه گفت وگو با معماران از همان‌جا به ذهن‌مان رسید.

منبع نوشته : سایت خبری تحلیلی معمار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا