تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۶ بهار ۱۳۸۹ (۳)

 مجله علمی منظر شماره ۶ بهار ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۶ (بخش۳)

۱۷-نقدی بر اهداف طرح جامع جدید تهران | اسماعیل شیعه
 
۱۸-آینده تهران از خلال طرح راهبردی فضای سبز چه خواهد شد؟
 
۱۹-مروری بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص «ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری» | لیلا سلطانی
 
۲۰- بررسی نقش مسایل درونی و بیرونی طرح‌های جامع در تحقق‌پذیری آنها | مجید غمامی
 
۲۱-پژوهشی در فرصت‌های شغلی نوین در حرفه معماری منظر
 
۲۲- نگاهی به نقشه باغ سنوفر، قدیمی‌ترین سند باغسازی | راضیه هورشناس
 
۲۳- تحلیل نشانه شناختی عکس سیل‌زدگان کنتاکی اثر مارگارت بورک-رایت | سجاد یاغیان ماهر؛ شیوا شجاعی
 
۲۴- رویارویی سنت و حکومت (بررسی الگوی سنتی و حکومتی محله در آسیای میانه)
 
 

 

چکیده مقاله ۱۷ نشریه مجله علمی منظر شماره ۶  (۳)

نقدی بر اهداف طرح جامع جدید تهران | اسماعیل شیعه

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که تهیه‌کنندگان طرح جامع سال ۱۳۸۵ تهران را اغلب کسانی تشکیل می‌دهند که سالها در عرصه برنامه‌های شهری و منطقه‌ای ایران تهیه طرح و برنامه را تجربه کرده و بعضی از آنها از دوستان و همکاران ارزشمند نیز به حساب می‌آیند. به همین دلیل نقد برنامه‌ها برای من مشکل بوده است از این جهت که مبادا خطایی صورت گیرد و موجبات تکدر خاطر آنان و شرمندگی من را فراهم آورد. ولی با توجه به اینکه مباحث علمی و اجرایی یک بحث طلبگی است که بدون پیش زمینه نامناسب و تنها به منظور اشراف هر چه بیشتر طرفین بر موضوع مورد بحث انجام می‌گیرد، با کسب اجازه از تهیه‌کنندگان، تصویب‌کنندگان و دست‌اندرکاران نهاد محترم طرح جامع به اظهار نظراتی که امکان وجود خطا نیز در آنها وجود دارد، می‌پردازم.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران شماره 4

چکیده مقاله ۱۸ مجله علمی منظر شماره ۶  (۳)

آینده تهران از خلال طرح راهبردی فضای سبز چه خواهد شد؟

 

چکیده مقاله ۱۹ مجله علمی منظر شماره ۶  (۳)

مروری بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص «ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری» | لیلا سلطانی

نگرش نوین «زمان‌– مکان»، نظامی جدید در تحلیل مسائل مربوط به محیط است که معنی جدید منظر را پایه‌ریزی می‌کند. منظر در این نگاه پدیده‌ای جغرافیایی و کالبدی نیست که تحلیل‌گر به تفسیر ویژگی‌های مورفولوژیک و ریخت‌شناسانه آن بپردازد. تعاریف نوین از منظر، مبین ضرورت اصلاح دیدگاه‌ها و روش‌های عامیانه در این زمینه است.
 

چکیده مقاله ۲۰ مجله علمی منظر شماره ۶  (۳)

بررسی نقش مسایل درونی و بیرونی طرح‌های جامع در تحقق‌پذیری آنها | مجید غمامی

توسعه شهر تهران پس از نیم قرن سابقه برنامه‌ریزی شهری در ایران، همچنان دارای مشکلات عدیده‌ای است. هرچند تا کنون سه طرح برای توسعه تهران تهیه شده اما در مسیر تحقق، هر یک به سرنوشتی نافرجام دچار شده است. امروزه به نظر می‌رسد که تلاش برای تحقق‌پذیری طرح به اندازه محتوای طرح حائز اهمیت باشد. در این راستا نگاهی کوتاه به سابقه طرح‌ها، محتوای آن و برخی مسائل درونی و بیرونی در تحقق آنها می‌تواند راهگشا باشد.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 4

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۲۱ مجله علمی منظر شماره ۶  (۳)

پژوهشی در فرصت‌های شغلی نوین در حرفه معماری منظر

رشد اقتصادی سالانه از عوامل سنجش میزان توسعه جوامع مختلف به شمار می‌رود. موضوعی که در دو دهه اخیر جامعه درحال توسعه ایران را نیز به خود مشغول کرده است. این پدیده همواره وابسته به ایجاد فرصت‌های مختلف کسب وکار در جوامع است. معماری منظر با ساختار میان رشته‌ای خود، قادر به ایجاد فرصت‌های مختلف کسب وکار برای فعالان در این حوزه است. فرصت‌های شغلی که به صورت مستقل یا وابسته به مشاغل دیگر (مهندسی معماری، طراحی و برنامه‌ریزی ‌شهری، باستان‌شناسی و … ) عمل کرده و علاوه بر رشد اقتصادی به رشد ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی ملت‌ها نیز کمک خواهد کرد.

 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۲۲

نگاهی به نقشه باغ سنوفر، قدیمی‌ترین سند باغسازی | راضیه هورشناس

باغ‌ها در مصر باستان ازشروع تاریخ کشاورزی در این سرزمین هویدا می‌شوند و در حاشیه بیابان جایی که پوشش گیاهی کم و پراکنده است به وجود می‌آیند. بنابراین تمام باغ‌ها به صورتی مصنوع و به دست انسان به وجود آمدند. از آن پس ایده‌های طراحی باغ مصری مورد برداشت دیگر تمدن‌های عظیم قرارگرفته است. باغ سنوفر عنوان قدیمی‌ترین پلان ترسیمی در تاریخ معماری منظر جهان را در کارنامه باغ مصری به ثبت رسانیده است. این باغ از نظر دارا بودن هندسه خاص و تقارن در پلان موردتوجه قرارگرفته است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 0 زمستان 1387 (1)

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۳

تحلیل نشانه شناختی عکس سیل‌زدگان کنتاکی اثر مارگارت بورک-رایت | سجاد یاغیان ماهر؛ شیوا شجاعی

نشانه شناسی از جمله روش‌های جدید نقد برای تحلیل شاخه‌های مختلف هنر از جمله عکاسی است که در آن برای رسیدن به خوانشی از معنای نهایی متن، هر یک از عناصر سازنده متن به عنوان یک لایه معنایی در نظر گرفته شده و در هم‌نشینی با سایر عناصر متن تحلیل می‌شود. بدین ترتیب عناصر و نشانه‌ها در یک تصویر معنای خویش را به شکل صوری از رابطه هم‌نشینی، جانشینی و تقابل‌های دوگانه می‌گیرند و نه از روابط ذاتی دال و مدلول.

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۲۴

رویارویی سنت و حکومت (بررسی الگوی سنتی و حکومتی محله در آسیای میانه)

با ظهور اتحاد جماهیر شوروی در آسیای میانه، شهرهای سنتی مسلمان‌نشین به دلیل تاریخ، میراث کهن و با توجه به «فئودالیسم» قرون گذشته، نتوانستند خود را با ایدئولوژی جدید و تفاسیر و شیوه‌های «مارکسیسم- لنینیسم» ارائه می‌داد، سازگار کنند. در شیوۀ جدید برنامه ریزی برای شهر، محله و مرکز شهر سنتی جای خود را به «مایکرو رایان» (واحد پایه شهر شوروی) و مراکز جدید شهری یا بلوار‌های بزرگ که نماد بزرگی و عظمت شوروی بود، دادند.

دریافت کامل مقاله         

 


 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا